creatieve ondersteuning van (jouw) ontwenning

Uitleg van deze aanpak

praatmethans paletVeranderen is niet makkelijk. En al zeker niet wanneer je niet weet waar je heen wilt of als je niet weet wat er eigenlijk aan de hand is. Soms weet je het wel in woorden maar gebeurt er in de praktijk toch iedere keer iets anders. Dan zal het dus wel met onbewuste dingen of met meer emotionele dingen te maken hebben. Anders was hier geen extra aandacht voor nodig.
Om een duidelijker beeld te scheppen bij dit proces van veranderen kan het behulpzaam zijn om voor jezelf een beeld maken middels creatief aan de slag. Door te tekenen, te schilderen, of door een beeld te maken voor jezelf met knip en plakwerk van plaatjes of woorden uit dag- en weekbladen.
De truuk waar je dan gebruik van maakt heeft te maken met de manier waarop ons brein werkt. Het is iets heel anders om de waarheid zelf te verzinnen of om dingen als “waar”te herkennen als je ze voor je ziet. Ik vergelijk het altijd met de overhoringen op school: op een open vraag was het soms moeilijk antwoorden. Maar een multiple choice vraag was makkelijker, want daarbij herkende je gelijk het goede antwoord als je het voor je zag.
Ons brein denkt in ‘plaatjes’, in metaforen. Als je dan jezelf een vraag stelt waar je het antwoord nog niet op weet en je gaat dan ‘gewoon’ plaatjes zitten kijken, of woorden zitten proeven, dan kan het zijn dat je merkt dat dit ene plaatje of dit woord eigenlijk (een stukje van) het antwoord is. Knip ze uit, verzamel ze, plak ze op een A4-tje op een manier die jij kloppend vindt als antweoord op jouw vraag. Het gaat er niet om dat je een ‘mooi’ geheel maakt, je kan het aanvullen met geschreven tekst of een droedel van een plaatje dat je even niet kan vinden. Als gezegd.: het gaat er niet om dat je “een mooi eindresultaat” maakt het gaat om de antwoorden op jouw vragen.

Belangrijk daarbij is wel dat je de vraag vasthoudt.

Door in de onderstaande lijst één vraag uit te kiezen en die goed vast te houden… waarschijnlijk doe je er zelfs verstandig aan om die vraag even op te schrijven en dan, met die vraag in je achterhoofd, te gaan bladeren in weekbladen of te kiezen uit plaatjes. Er is natuurlijk altijd de kans dat je even afgeleid raakte van de vraag die belangrijk is voor jouzelf en dat even later merkt dat je jezelf begint te verdiepen in de verhaallijn van de Donald Duck die je aan het bladeren was op zoek naar plaatjes. Of dat je jezelf verlliest in het belang van de zoveelste relatie van een filmsterretje of zo… Pak jezelf dan liefdevol bij een lurf en lees de vraag nog eens.. en zoek naar de beelden die je helpen om een eigen(!) antwoord te geven of te verduidelijken.
Zoek plaatjes die jou in het oog springen, die ‘kloppend’ voelen bij jouw vraag, ook al begrijp je niet waarom. En leg ze bij elkaar om mee te gaan plakken als je daarvoor klaar bent.
Het hoeft géén kunstwerk te worden en het hoeft al helemaal niet ‘mooi’ of ‘correct’ te zijn, als jij zelf onderweg maar beter begint te snappen wat je ermee bedoelt of wat dat betekent voor de dingen die je moet gaan doen om met jouw verslaving om te gaan..
Er zijn verschillende onderwerpen die je zou kunnen uitproberen omdat zij voor veel mensen belangrijk zijn bij het ‘tackelen’ van een verslaving. Misschien heb je een eigen vraag waar je antwoord op zoekt. Misschien heb je wat aan het onderstaande lijstje met mogelijke vragen:

– Ontwennen is een draai in je leven:

  • – Wat was daarvoor?
  • – Wat komt daarna?

– Hoe zie jij het beeld van de niet-gebruiker die je gaat worden?

Als je door bladen bladert en kijkt welke beleden bij jou passen: welke plaatjes zien er in jouw ogen uit als “de moeite waard” om naartoe te werken, om je ook een beetje richting te geven waar je héén wilt groeien?

– Wat is de weg tussen de afhankelijke verslaafde die je was en de onafhankelijke mens die je aan het worden bent

– Wat was de emotioneel/psychologische afhankelijkheid voor jou en hoe zag dat er uit?

– Of ideeën met een horizontaal A-4tje

  • – Aan de ene kant: Wat was er aangenaam aan gewoontegebruik en
  • – aan de andere kant: Wat is het gevaar (realistisch) van doorgaan met gebruik

– Een horizontaal A-4tje met

  • – Aan de ene kant: Gemak van ‘gewoon gebruik’ en
  • – aan de andere kant: Gevaar van doorgaan met gebruiken (realistisch AUB)

– Een horizontaal A-4tje met

  • – Aan de ene kant: Hoe zag je leven er uit met gewoontegebruik en
  • – aan de andere kant: Hoe ziet een leven er uit van een niet-gebruiker

– Het netwerk van mensen om jou heen

Als je af-en-toe mee maakt dat je een (verslaving) slaaf bent van jouw trek, dan doe je er verstandig aan om mensen om je heen te verzamelen die jou kunnen steunen:

  • -Maak eens een beeld van de eigenschappen die mensen nodig hebben om jou te steunen

– Een horizontaal A-4tje met

  • – Aan de ene kant: Hoe zag jouw sociaal netwerk er uit en
  • – aan de andere kant: Hoe wil jij dat jouw sociaal netwerk er uit gaat zien

– Soorten trek/craving

Voor veel mensen zijn er verschillende soorten van trek/craving en een aantal mensen herkent dat je er dus ook verschillend mee om moet gaan.
Voorbeelden van mensen: “deze is als een hond die je ongeïnteresseerd moet laten blaffen tot ie vanzelf ophoudt”, “die moet je uit de weg gaan zoals je een roofdier uit de weg gaat”. “die is als een gif dat je moet uitwassen (praten)”, “dat is als een plakkerige modder om mijn hoofd die ik weg moet douchen”, “dat is als een golf die over me heen zal slaan als ik er niet op had leren surfen”. “Deze is als een schreeuw in mijn hoofd die ik er uit moet rennen”… Een aantal zal helemaal niet herkenbaar zijn voor jou. Maakt niet uit: Wat zijn JOUW beelden van JOUW soorten trek?” (P.S. ik hoor ze graag van je)

*Trek of craving

  • -Hoe is de beleving van de craving?
  • -en hoe moet je omgaan met die craving (wat heeft ie nodig)

– Nieuwe invullingen en nieuwe richting

(om te voorkomen dat je bij ontwenning een “niet-bril;” op zet ipv een “wat-nu-wèl-bril”)

  • – normen en waarden die richting gaan geven aan jouw leven
  • – Waar doe ik het voor? (de doelen in jouw leven)
  • – Waar durf jij op te hopen (realistisch maar dapper)
  • – Maak eens een beeld van de doelen van jouw therapie (waar werk je naartoe?)

– Emoties (in relatie tot gebruik)

Over de emoties die samenhangen met middelengebruik (geef hier eens positieve voorbeelden voor jezelf)
bij voorbeeld:

  • – voorbeelden van opbouwend boos zijn
  • – voorbeelden van positieve manieren van verdriet uiten
  • – voorbeelden van iemand die “verantwoording pakt” i.p.v. iemand die “de schuld krijgt”
  • – voorbeelden van iemand die positief kan omgaan met schuld en schaamte

Voor mensen die gecontroleerd gebruik overwegen (leven met trek / risico inventarisatie)

  • – Wat zijn voor jou triggers (cues en context) waardoor één van jouw vormen van ‘trek’ of ‘craving’ ontstaat
  • – Wat zijn situaties (fysieke of emotionele situaties) waarin in jij trek zult krijgen (en wat kan je doen)
  • – Waar verlies jij controle?
  • – Het verschil in beleving van “uitglijden” en “wegglijden” (om te leren leven met die aandoening)

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s