De risico’s van overdosering

Wat is overdosering?

Mensen die daadwerkelijk verslaafd zijn geraakt lopen een verhoogd risico op dood door ‘overdose’ (O.D.). Dat heeft in mijn ogen even wat extra aandacht nodig. Het gebruik van middelen geeft immers extra mogelijkheden (anders zou je het toch niet gebruiken toch?) Dus dat geeft ook wat extra verantwoordelijkheden (ten opzichte van jezelf en ten opzichte van anderen).

De reden voor gebruik is natuurlijk meestal vooral gericht op jouw denken en jouw gevoel (klanten en cursisten: het Paard- en het Mens-niveau) en eigenlijk zelden direct gericht op lichamelijk niveau (ontspanning, doping en pijnvermindering uitgezonderd). Maar wanneer jouw brein went aan het middel en zelfs begint tegen te sturen op het moment dat het verwacht dat er gebruik aan komt dan is de kans groot dat de regelmatige gebruiker het gebruik zo ver opschroeft dat het brein moeite krijgt om zichzelf in evenwicht te houden (klanten en cursisten: het Kroko-niveau wordt verstoord).
Als je meer-dan-genoeg gebruikt dan mag verwacht worden dat je er zelfs situaties ontstaan die levensgevaarlijk zijn.

Als je de overdoseringsverschijnselen van een middel op een rij zet dan zie je dan ook vaak de overtreffende trap van de werking van een middel:

Wanneer ik dagelijks uppers gebruik en mij daardoor energiek voel is de kans op een overprikkeling met hartkloppingen en daarmee zelfs kans op hartinfarct of fibrillatie (een hart dat zó snel aan het kloppen is dat het eigenlijk geen fatsoenlijke pompwerking meer heeft), de bloeddruk kan zo hoog worden dat zwakke aderen worden opgeblazen (met bijvoorbeeld hersenbloedingen als gevolg) en neurologisch bestaat er een verhoogde kans op overprikkeling en insulten.

Nota Bene: tolerantiegevaar!
Dit soort dingen kunnen makkelijker gebeuren na een periode van detox waarin je een poos niet of minder hebt gebruikt en dus minder tolerant bent geworden. Een hoeveelheid die je vroeger makkelijk ‘wegzette’, is dan ineens levensgevaarlijk geworden.. Iets waar je niet makkelijk meer over nadenkt met je kop vol… Lees tolerantiegevaar om dit beter te begrijpen.

Ken je limits

Als je meer gebruikt dan anders, of als je iets nieuws gebruikt dan loop je risico. Een nieuwe dealer die de dope minder versnijdt, Een ander middel met andere bijmenging, meer of minder middelen die je combineert. Het zijn allemaal dingen die maken dat je een O.D. makkelijker oploopt dus gebruik minder tot je de reactie van jouw lichaam op deze nieuwe drug of –combi reageert.
Als je een tijdje niet hebt gebruikt of als je op een andere plek gebruikt dan dat je normaal gebruikt, gebruik dan minder. De kans is groter dat jouw lichaam heftiger reageert dan dat je gedacht had. Na vakanties in het buitenland waarin niet gebruikt kon worden, na een periode van hechtenis bijvoorbeeld , of na een detox-opname zie je meer mensen overlijden aan een O.D. (en daar wordt door behandelaars niet altijd voor gewaarschuwd).
Hou rekening met de risico’s van de drug.
De ene drug is de andere niet en de ene reactie is de andere niet. Bij GHB bijvoorbeeld ligt de hoeveelheid die lol geeft en de hoeveelheid die zorgt voor een ademstilstand vervelend dicht bij elkaar.
Probeer jezelf te kennen.
Hou rekening met je voedingstoestand en de hoeveelheid slaap die je hebt gehad. Iemand die niet meer eet of die niet geslapen heeft die kan minder hebben dan op een andere dag waarop je wel gegeten en geslapen hebt.
Pas op met het mixen van middelen!
Alcohol plus slaapmedicatie heeft een 1+1=3 uitwerking. Dat geldt voor iedere combi van downer-drugs: alcohol opiaten, pijnstillers, slaapmedicatie en sommige angstremmers.
En de coke gebruiker die er schik van heeft dat hij door het snuiven zo schandalig veel alcohol kan drinken die mag er eventjes rekening mee houden dat coke sneller uit je bloed is dan de alcohol die dan ineens de volle downer-werking heeft zonder dat er nog uppers werkzaam zijn om het nog een beetje te neutraliseren.

Ken je risico’s

Veel mensen denken dat een O.D. optreedt, direct na het gebruik?
Dat is niet zo!

Slechts 10-15% van de mensen die aan een O.D. sterven, die sterven in het eerste uur na gebruik. Ruim driekwart sterft in 1 tot 3 uur na gebruik. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Een respiratoire depressie heeft nou eenmaal tijd nodig om te ontwikkelen omdat er wel wordt geademd maar iedere adembeweging was telkens net een klein beetje te weinig: dat telt op! (dus let even op als iemand vredig in slaap lijkt te zijn gevallen). Soms heeft alcohol, bijvoorbeeld door een maaltijd die ook nog in de maag zat, even wat meer tijd nodig om daadwerkelijk in het bloed te komen. Soms zijn er andere middelen die tegengesteld werken of die juist versterkend werken.
Probeer ook liefst te gebruiken op plekken en met mensen die weten wat er is gebruikt. Ik begrijp ook wel dat je niet iets gaat bewaren voor de eventuele EHBO-ers maar als er in ieder geval mensen zijn die weten wat er in is gegaan als jij jouw bewustzijn verliest dan kan er beter worden gereageerd met medicatie die de overdosering kan neutraliseren (zie eerder).

Wat te doen bij overdosering

Overdosering is een levensbedreigende situatie. Dat kan heel anders voelen of er heel anders uitzien maar dat is schijn. Behandel een noodsituatie ook als een noodsituatie en bel het alarmnummer. Ja, dan weten mensen dat er iets gebruikt is en dat heeft mogelijk vervelende gevolgen. Als iemand dood is gegaan terwijl jij daar iets aan had kunnen doen, dat is veel ellendiger. Vergelijk de prostituee laatst die niet belde uit angst dat haar beroep bekend zou worden, zij zit nu in de bak voor dood door schuld.

Wat te doen als iemand out gaat

Iemand is nog wel aanspreekbaar en bij bewustzijn:

  • probeer iemand gerust te stellen (hou het positief en aardig)
  • controleer iemands hartslag en ademhaling (is die onregelmatig: EHBO of 112)
  • laat iemand regelmatig klein beetjes drinken (zoet drankje zonder cafeïne. dus geen koffie, cola, red bull e.d)
  • als iemand heeft gebraakt laat iets eten (banaan bijv)

Iemands bewustzijn is verminderd:

  • probeer om wakker te houden (eventueel met pijnprikkels)!!!!
  • controleer voortdurend hartslag en ademhaling (anders EHBO of 112)
  • iemand nooit alleen laten (nee, een G-slaapje is NIET onschuldig)!!!

Iemand is diep bewusteloos:

  • stabiele zijligging
  • controleer hartslag en ademhaling
  • nooit alleen laten!!!
  • maar als iemand niet snel bijkomt EHBO of 112!!

Bel 112!
Als iemand niet ademt, doe mond-op-mondbeademing!
(ook als je het niet geleerd hebt: het is echt niet moeilijk. Met één hand onder de nek optillen zodat de nek achterover gaat en de mond open komt, met de andere hand de neus dichtknijpen en uitademen in de mond van die bewusteloze persoon zodat je de borst van die person ziet stijgen omdat je ‘m opblaast. Één keer blazen per 5 seconden)

Als er echt geen hartactie te voelen is in de hals (oefen dat maar eens om dat te voelen als je met downers in de weer gaat) doe dan hartmassage (en oefen dat op een pop en niet op een levend mens).

Als iemand wel ademt zorg dan dat ie zo ligt dat ie kan blijven ademen (lees stabiele zijligging). En houdt iemand er bij door positief te praten met iemand.

En blijf er ook zelf bij tot er EHBO-ers bij zijn. Wanneer iemand zich namelijk op de rug draait dan kan ie stikken in de eigen tong wanneer die in de keel zakt door te weinig spierspanning in de keel. Of mensen kunnen stikken in hun braaksel als je even de andere kant op staat te kijken.

Meer info:


Dit bericht werd geplaatst in alcohol, verslaving en getagged , , , door HansWest . Bookmark de permalink .

Over HansWest

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Een gedachte over “De risico’s van overdosering

  1. Pingback: Leuker feesten door niet out te gaan – KINK INFO workshops

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.