Wat is er zo te weten over #nicotineverslaving?

Nicotine verslaving

Het betekent op de één of andere manier niet zo veel dat we het WETEN, dat van die van die kans op kanker (ongeveer 10x) en van de kans op hartinfarcten (ongeveer 3x). En eigenlijk weten we ook dàt wel weer, dat het niet zoveel uitmaakt, want verslaving vind je op een hele andere plek in het brein dan het ‘weten’ . En het voelt inderdaad waarschijnlijk belangrijk dat je kunt roken, want zo werkt verslaving inderdaad. Het voelt alsof je niet zonder zal kunnen, mogelijk voel je zelfs een gevoel van angst of paniek als je bedenkt dat je niet kan roken.
Dat had ik ook. Bij mij was het zelfs zó sterk, die angst dat ik niet zou kunnen roken dat ik zelfs een vers pakje shag heb gekocht om te kunnen stoppen. Een vers pakje shag dat ik in een wekpot in mijn kast kon zetten zodat ik zeker wist dat ik stopte omdat ik het wilde, niet omdat het niet zou kunnen.
Dat staat natuurlijk he-le-maal haaks op wat er altijd gezegd wordt (en wat ik zelf ook soms voorschrijf), dat je alle rookwaar de deur uit zou moeten doen. Maar hé, ik ben nu ruim 25 jaar gestopt dus: wie geneest heeft gelijk! (en vergis je niet: het uitzetten van mijn wekker en het pakken van mijn shag was één enkele beweging). En het laat gewoon zien dat geen verslaving dezelfde is en dat dus ook geen nicotine-ontwenning dezelfde is.

mijn eerste tip: maak er maatwerk van!

Een lastige verslaving

Roken is knap lastig omdat het een drug is die je veel tegen komt. Er zijn veel rokers en je ziet aanvankelijk veel rokers om je heen. Als je pech hebt zijn er nog wel een aantal rokers om je heen die jou graag zien falen bij jouw stoppogingen zodat zij zelf niet hoeven na te denken over hun eigen verslaving…
Het is verder een middel dat z’n werking eigenlijk maar in een korte piek geeft waardoor je al vrij snel weer een volgende ‘shot’ nodig hebt. Roken is het verder natuurlijk best duur maar we kunnen toch voor een paar Euro’s best weer een paar dagen door. Zodat je eigenlijk wel meer geld overhoudt dan bij veel andere drugs. En het vervelende is dat de nadelen voor het grootste deel pas ontstaan doordat je best een hoop gerookt hebt. Dat maakt dat de korte termijn bevrediging best lastig is om af te zetten tegen de nadelen die pas op de langere termijn komen (nadat je die verslaving best goed geoefend hebt).

Lang verhaal kort: het is vaak even ècht goed nadenken over de redenen waarom jij zou willen stoppen en hoe je dat zou willen aanpakken.

Een paar valkuilen:

  • Wilskracht is leuk voor het begin maar voor een stoppoging die langer moet gaan duren dan een week heb je er niet zo veel aan. Wilskracht raakt namelijk uitgeput als je er te veel van gebruikt voor het in de hand houden van je verslaving.
  • Als je niet voldoende hebt nagedacht over de redenen waarom je wel rookt en wat de effecten zijn, dan valt het vaak harder tegen dan dat je dacht. (wist je trouwens dat nicotine een stimulans is? Leuk om te bedenken wat er dan maakt dat je rustiger wordt van een stimulerend middel). 🙂
  • Alles leuk een aardig die chemische verklaringen van roken maar het is meestal veel belangrijker om je eens af te vragen welke ritueeltjes je eigenlijk hebt rond dat roken. Na het eten bijvoorbeeld. Als je gewoon aan de tafel gaat zitten dan wordt het lastig om niet te roken maar als je een ander ritueel tje vindt, een chocolaatje of tanden poetsen bijvoorbeeld, dan wordt het makkeliker.
  • Alleen stoppen lukt vaak toch minder goed, daarom blijkt coaching belangrijk of groepstherapie helpt want het blijkt dat motivatie toch versterkt wordt wanneer mensen anderen vertellen dat zij willen stoppen met roken (groepsdruk handig ingezet)
  • Stoppen gaat vaak beter als je wat aan je conditie doet maar stoppen met roken heeft wel een apart puntje van aandacht: je hebt meer kans op spierblessures in de eerste dagen van het stoppen.
  • Het is zo’n ‘dagelijkse’ drug dat het makkelijk is om achteraf niet goed te begrijpen waarom je ze telkens opsteekt. Je kunt dus vaak beter niet gelijk bij de voor-nadelen balans en de “waarom wel”-vragen beginnen maar eerst eens twee weken goed bijhouden waar en wanneer je rookt.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt stoppen met roken. Het is goed te doen als je weet wat er te verwachten is en als je jezelf goed hebt voorbereid.
Laat me maar weten als je daarbij kan ondersteunen: Praat eens met Hans .. *klik*
en anders sterkte en veel plezier als niet-roker.

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Wanneer je toch nog wat dingen wilt weten over nicotineverslaving?

Aan de ene kant is het dopamine-systeem natuurlijk belangrijk, net zoals bij andere verslavingen, waardoor je eigenlijk een leven lang “trek” kunt voelen, en waardoor je subjectief de voorstelling hebt dat het goed zal voelen om te gebruiken – wanneer je regelmatig genoeg gebruikt. Men zegt wel: “de verslavingsherinnering blijft een leven lang”.
Daarnaast is de nicotine receptor (een soort acetylcholine receptor) een receptor die vermeerderd in aantal door regelmatig roken (waardoor je er dus steeds meer nicotine in moet gooien om hetzelfde effect te krijgen), één van de biologische componenten waarom het goede voornemen om het bij een enkel peukje te houden zelden gehaald wordt.

  • Ik zei al dat er een veel grotere kans is op kanker (ongeveer 10x de kans van een niet-roker) en er is een grotere kans op hartinfarcten (ongeveer 3x)
  • Je vind bij rokers de kankerverwekkende stoffen en ook ontstekingsreacties in de longen (teer) en zelfs in de bloedvaten.
  • Je vind ze in de mond en de keel, en ook in de blaas (zelfs bij kinderen van rokers)
  • De giftige afbouwproducten van rookwaar vindt je terug in alle cellen van het lichaam. Ook in de ei- en spermacellen waardoor er minder kans ontstaat op voortplanting.
  • Mensen die roken maken minder insuline waardoor je 2x zoveel kans op suikerziekte krijgt.
  • Vrouwen lijken eerder en sterker hart-/kringloop problemen te krijgen en er is een grotere kans op osteoporose.

Een onderzoek naar korte en lange termijn bevrediging laat zien dat mensen onder invloed van roken eerder voor een kleiner korte termijn financieel voordeel kiezen dan een lange termijn groter financieel voordeel, verder volledig los van roken. Daaraan zie je hoe een brein met verslaving op de één-of-andere manier minder oog heeft voor de lange termijn belangen.

Schisha

(waterpijp roken) lijkt minder problematisch maar ondertussen komt de nicotine wel degelijk door het water heen en doordat je middels een kooltje de tabak laat gloeien komen er ook andere stoffen in de rook. Verder zijn er meer aromatische koolwaterstof verbindingen die kankerverwekkend kunnen zijn (naast herpes aandoeningen doordat het mondstuk wordt gebruikt door meerderen)

Dit bericht werd geplaatst in begrijpen, verslaving door HansWest . Bookmark de permalink .

Over HansWest

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.