Ik heb er last van dat mijn gezicht een open boek is…

Vraag:
Hoi Hans, Mijn partner is terug gevallen en ik heb daar heel veel last van, en mijn partner niet minder want mijn gezicht is een open boek.
Zou je mij tips kunnen geven of is het handig om eens te komen praten?
Antwoord op jouw vraag:
Als we neurologisch kijken dan kan je eigenlijk zeggen dat -biologisch gezien- iemand met een goed geoefende verslaving eigenlijk nooit een “ex-verslaafde” kan worden, maar natuurlijk laten miljoenen mensen zien dat het goed te doen is om een “ex-gebruiker” te worden.
En dat hebben jullie blijkbaar meegemaakt. Een terugval na jaren abstinentie is heftig en ik kan me goed voorstellen dat de bril waarmee jij naar jouw partner kijkt wel uhhm … behoorlijk is bijgeschaafd, zal ik maar zeggen :-S

Dat dit niet alleen maar makkelijk is dat moge duidelijk zijn. De twijfels die jij voelt zullen vast niet per sé bijdragen aan een lekker gevoel van zelfwaarde bij jouw partner. Aan de andere kant is er ook niet niks gebeurd en is het voor alle partijen een goed idee om samen niet te doen alsof er niks gebeurd is…

Dus… hoe laat je dit zo kort mogelijk duren?!
Als jullie dat beide willen dan is het belangrijk om er over na te denken wat je nodig hebt voor het herstel van vertrouwen. Een factor tijd is nodig, dat is duidelijk en daar kan ook niemand veel aan doen. Maar er moet ook wat gebeuren met die tijd: aan twee kanten van de relatie…

Open boek

En dat jouw gezicht een open boek is, dat is mooi !
Want over het algemeen draait het er toch juist om dat er meer openheid van zaken op emotioneel gebied wenselijk is om herhaling op de lange termijn zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat jij zelf ook een verantwoordelijkheid hebt in het herstel van vertrouwen dat moge duidelijk zijn. Daarvoor kan het inderdaad wel nodig zijn dat ook meer wordt uitgesproken en dat het niet alleen leesbaar is op je gezicht.
Woorden over de gevoelens die bestaan hebben het grote voordeel dat ze meer grip geven op de emotionele situatie.
Maar het is wel belangrijk om die gesprekken op een respectvolle manier te doen. Als je eerst het commitment bespreekt, voordat je de communicatie op gaat voeren, dan is het gevoel “dat je ergens als een koppel aan, aan het werken bent” iets waardoor sommige dingen eigenlijk ineens onbelangrijker gaan voelen …en dus uit het open boek verdwijnen😉
Of zaken kunnen worden uitgesproken en ook resultaten krijgen binnen de relatie zodat ze ook oprecht uit het boek gestreept kunnen worden (of dat boek nou open is of dicht)😉 Dat betekent natuurlijk nooit dat we het “ongebeurd” kunnen maken, dat we kunnen doorgaan alsof er niks gebeurd is want als je hetzelfde blijft doen dan hou je dezelfde resultaten. Maar als je ernaar kijkt als iets dat je samen hebt laten ontstaan waardoor er dingen zijn gaan gebeuren die eigenlijk niet te vermijden waren, dan kunnen we zonder ‘blaming’ het gebeurde in het verleden wegzetten.. als springplank naar verbetering.

PraatmetHans?

Gesprekken bij een ervaren relatiecoach met een ruime kennis op het gebied van verslaving die kunnen daarbij helpen, dat moge duidelijk zijn. Want het is soms best een lastig parcours en mogelijk wil jij -of jullie- een kortere afspraak maken om eens te komen ‘proeven’ of ik als mens de chemistry biedt om jou/jullie het gevoel te geven dat je met mij dat parcours wilt lopen. (zie: Koffie met Hans)
Mogelijk heb je ook genoeg gehoord om een afspraak te plannen en samen aan de slag te gaan. want er zijn immers geen verplichtingen, het draait om jullie leven dus jullie bepalen.

Ik hoop dit antwoord nut heeft voor jullie beide, als ik wat voor jullie kan betekenen dan hoor ik dat graag op de contact pagina*.

Hans.
@PraatmetHans

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

