Ze drinken wel wat later maar als ze dan eenmaal beginnen… #kinderen #alcohol

Ze drinken wel wat later maar als ze dan eenmaal beginnen…

Onderzoek over het afgelopen jaar laat zien dat kinderen ietsjes later beginnen met het drinken van alcohol maar ook het afgelopen jaar zijn weer zo’n 700 kinderen opgenomen met een alcohol vergiftiging.

“Kinderen beginnen wat later. De gemiddelde leeftijd gaat wel omhoog maar als ze eenmaal gaan drinken dan drinken zij zichzelf enorm door het lint”

Dat doet opvoeders toch hopelijk een beetje denken….
Waarom is alcohol zo aantrekkelijk voor onze volgende generatie?
Ik heb geen onderzoek gedaan maar mijn ruime ervaring met onderzoek naar de redenen die er achter gebruik kunnen zitten doet me wel een aantal dingen afvragen.

Dat doe ik hier maar even hardop zodat jullie als ouders je eigen antwoorden kunnen geven betreffende de opvoeding van de kinderen:

  • zijn die kinderen dan zo gestrest dat een ontspannertje in het weekend zó nodig is? (ik maak vaker mee dat mensen toch echt overspannen zijn maar dat zij van zichzelf niet het gevoel hebben dat zij spanningen hebben…) Dus:
    • hebben jouw kinderen aan jou een voorbeeld van iemand die z’n eigen stress serieus neemt?
  • Hebben kinderen wel leren genieten van drank of is het toch vooral

    veel is lekker, méér is lekkerder

    Één van de dingen die je van ouders kunt leren is dat je kan leren genieten.

    • Heb ik het in de opvoeding die ik geef wel genoeg over genieten? En geef ik als voorbeeld dat drinken leuk kan zijn maar dat genieten van een goed glas wijn of bier een héél andere manier van ‘genieten’ is dan het “achteroverslaan voor het snelle effect?”
    • Heb ik, in het kader van genieten, uitgelegd dat die zoete mixdrankjes de smaak van alcohol maskeren maar dat het er wel in zit en dat de resultaten er ook naar zullen zijn (zoals: “dingen doen waar ik achteraf niet blij mee ben” en de kater)

     

  • Hebben kinderen het voorbeeld dat het alleen maar “leuk” kan worden als er “genoeg” alcohol in het spel is? Ik heb vaak genoeg dingen horen zeggen als

    “ik herinner mij niet zo veel meer maar als ik zie hoeveel lege flessen er liggen dan moet het gisteren heel gezellig zijn gewest…”

    Het voorbeeld op TV is natuurlijk ook dat het stoer is om enorm te kunnen zuipen en dat de spannende dingen zoals seks en fun pas beginnen te gebeuren nadat er voldoende gezopen is. Ik weet ook wel dat ik ook niet echt vond dat mijn ouders wisten hoe ze lol moesten maken. Maar de vraag lijkt me terecht:

    • zijn wij samen als opvoeders in staat om te laten zien dat het leven ook spannend, lekker, geil of opwindend kan zijn zonder dat er gezopen hoeft te worden? (er is niets zo sterk als een goed voorbeeld)
  • (H)erken ik als ouder wel wat de risico’s zijn van alcohol? Snap ik dat alcohol weliswaar als softdrug in de wet staat en dat het een hele lekkere drug kan zijn maar dat het toch ook wel een drug is.. met de slachtoffers die daarbij kunnen horen? (Nee, afschrikverhalen werken echt niet)
  • Weten we als ouders nog wel hoe we grenzen aan willen geven? Ik hoor natuurlijk bij de ouders van kinderen die eenmaal in de problemen zijn gekomen heel vaak dat ze gewoon niet wisten hoe ze grenzen aan moesten geven. Hoe ze “nee” moesten zeggen.
    • Daarom is het handig om er al vroeg in de opvoeding over na te denken (en kijk gerust eens wat TV-programma’s over het opvoeden van hondjes en van kinderen) hoe je jouw kinderen rustig en duidelijk grenzen kan aangeven. Zonder gelijk een blaaskaak te worden of een bits “zunig bekkie” te krijgen

De beste stuurlui staan aan wal natuurlijk

Kinderartsen merken nog niet dat er afgelopen jaar minder gedronken is door kinderen dan vorige jaren. Zij hopen het kwartje nog gaat vallen bij de ouders en zij hopen dat het verbod op alcohol tot 18 jaar in de toekomst nog wel vruchten gaat afwerpen

Maar ondertussen kan ik al wel vanuit m’n ervaring met je meedenken over opvoeding zodat je ellende kan voorkomen.
Dus lees misschien eens: de categorie opvoeding *klik*
En als je daarna nog vragen hebt waar je eens over wilt praten voordat het uit de hand loopt: Praat eens met Hans .. *klik*

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

