#Detoxificatie thuis, als je ineens stopt met gebruiken #afkick

Voorbereiding van detoxificatie en afkick

PraatmetHans_Het doel is duidelijk: het gebruik moet omlaag of zelfs terug naar nul. Dat is enerzijds gezond op de lange termijn maar dat is tegelijkertijd op korte termijn, biologisch gezien een verstoring van het evenwicht met het middel waarin je terecht bent gekomen door het regelmatig gebruik. Zeker wanneer je dagelijks genoeg downers gebruikte (bijvoorbeeld alcohol, GHB, benzodiazepine) dan zal jouw biologie die downers echt wel even fors missen als je die ineens stopt. Als je veel gebruikt dan kan dat zelfs leiden tot insulten die ècht gevaarlijk kunnen zijn.

Daarom is stap één meestal dat je even naar de huisarts gaat om te vragen of het verantwoord is om ineens te stoppen.

Je wilt je in het kader van gezondheid en de verbetering van jouw levenskwaliteit immers géén insult op je hals halen.

lichte ontwenningsverschijnselen kunnen een aankondiging zijn van ernstiger verschijnselen. Verschijnselen als transpiratie, spierkramp, misselijkheid, trillende handen, slapeloosheid, onrust en verhoogde bloeddruk, vermoeidheid of depressie en angsten als gevolg van de afbouw.
Zware onttrekkingsverschijnselen:
Delirium Tremens
(kenmerkt zich door hallucinaties (bijv. “beestjes zien”) en ontstaat vaak pas na meer dan 10 jaar overmatig drank gebruik
Insulten: kortdurend verlaagd bewustzijn. Meestal in de eerste 5 dagen van de plotselinge afbouw van het drinken

Hoeveel je moet drinken voor een dergelijk risico dat is niet éénduidig te zeggen. Dat is iets dat beter met jouw huisarts kan worden overlegd. Aantallen zijn nog niet eens het aller belangrijkst. De duur van je gebruik is belangrijker. Maar grofweg kan je zeggen dat het toch voorbij de 6 eenheden (zoals ze in de kroeg geschonken worden) per dag ècht wel verstandig is om de afbouw met de huisarts te overleggen.

Want laten we duidelijk zijn: het gaat er niet om dat je NU stopt.. het gaat er om dat je de boel gereguleerd krijgt voor jezelf.

Voorbereidingen

Ook is het verstandig om als voorbereiding (zie hier op ControleerjeVerslaving.nl) zodat het straks, als je gestopt bent, makkelijker is om de controle in handen te houden. Als je weet waarvoor je het deed dan wordt het makkelijker om alternatieven te vinden.

Oefen tevoren al een beetje met het ABCDaaah schema of kijk even naar de Youtube daarover. Je zult waarschijnlijk wel trek meemaken, dan kan je maar beter hebben geoefend hoe je daar mee om moet gaan.

Het stoppen zelf

De logische volgende stap is stoppen met drinken en/of het doen jouw drugs. Dat kan pijnlijk zijn, moeilijk misschien. Maar bedenk je vooral waarom je het doet. Wat wil je niet meer (wat wil je los gaan laten) en vooral: wat zijn de dingen waar je wèl op durft te hopen.

Praktische dingen om te doen zijn de volgende:

  • Drink water, véél water, echt veel! Waar normaal het doel anderhalve liter per dag mag zijn is het in de eerste week handig om eerder 2,5 à 3 liter water te drinken. Niet te koud helpt water enorm om de gifstoffen uit jouw systeem te spoelen.
  • Vitamine B-1 (thiamine). Een brein dat aan het afkicken is dat gebruikt blijkbaar extra vitamine B-1 en er kunnen serieuze tekorten ontstaan door een plotselinge afkick. Dus een duidelijke aanvulling van vitamine B-1 is zonder meer aan te raden voor mensen die ineens met alcohol stoppen (om de kans te verlagen op ‘Wernicke-encefalopathie’ die irreversibel kan zijn)
  • Eet gezond want ook al is niet detoxen een veel grotere langzame aanslag op je lichaam, detoxen is wel degelijk een plotse aanslag op je lichaam. Niet te veel suikers, en snelle koolhydraten, niet te veel vet. Groente, fruit, wit vlees of vis. Simpel vers voedsel en met extra aandacht voor ontgiftende voedingsstoffen zoals: citroenen, bessen, peterselie, groene bladgroenten, kool, yoghurt, gember, avocado en amandelen. Luister ook een beetje naar de dingen waar je zin in hebt, voedingsstoffen die goed voor je voelen. Een tussendoortje zoals rauwe koolsalade met balsamico azijn, bijvoorbeeld, is een mooie natuurlijke ontgiftende combinatie.
  • Duurtraining is belangrijk. Dat helpt om goed te zweten en ook zó je lichaam aan te zetten tot herstel…
    Nota Bene: herstel zei ik! Ga dus niet als een bezetene rennen maar doe rustig sjoggen*.
    Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal doet duurtraining veel voor je. Endorfines, dopamine en serotonine… en wel precies op de juiste plekken in je brein, dat zijn de biologische  gevolgen van training en dat werkt psychologisch vooral gunstig uit op je stemming en je wilskracht.
  • Verwen jezelf of laat je verwennen. Sauna of floaten, massage als dat goed voelt tegen de spanning. Want mensen die mensen “stoppen”, die voelen vaak wel een hoop extra spanning in de eerste weken, dus dan is actieve ontspanning vaak wel een goed idee.
  • Slaap zo veel als mogelijk is. Ga niet liggen tobben in bed maar schrijf de zorgen op voor morgen. Gebruik je bed om te slapen, ook voor middagdutjes… niks mis mee als je ze niet te lang maakt want dan slaap je s’nachts niet meer.
  • Neem even echt de tijd voor een detox. Even niet te veel aan je hoofd -als dat kan- en probeer om sommige dingen misschien even uit te stellen tot over twee drie weken als je weer in evenwicht bent.
  • Doe even niet te veel koffie en sigaretten. Het blijkt dat mensen die naast hun alcohol of drugs óók ineens stoppen met nicotine méér kans hebben op een blijvend herstel van controle. Voor sommige mensen lijkt dat extra zwaar maar als je het in één keer ècht doet met het afzien van meerdere drugs en het starten van en nieuwe leefstijl, dan heb je gelijk wel meer om op terug te kijken als detox.
  • En als laatste: doe het niet alleen. Detoxen is hartstikke lastig dus omring jezelf met liefdevolle en steunende mensen. Nodig een vriend of vriendin uit die op de hoogte is om bij je te blijven slapen, de eerste dagen als je alleen woont. Deze dingen zijn gewoon beter te dragen als je het niet alleen hoeft te doen.

Het is even lastig, dat gaat niemand ontkennen maar de meeste mensen zeggen achteraf: “dat viel mee, het was niet zo zwaar als ik gedacht had.”

Dus doe het!

Als je het hier eens over wilt hebben laat het me even weten:

Aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik*
Of eerst eens een kopje koffie drinken om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen email-adres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.