Hoe kan ik #stoptober voorbereiden? (-5)

#stoptober – 4

Alternatieven

nicotineverslaving_peukenNeem in deze voorbereidingsperiode ook dagelijks even een paar minuutjes om na te denken over alternatieven voor de redenen waarom je (gisteren) rookte.

Ik noemde al mijn kauwgom oplossing. Ik noemde al de zelfmedicatie. Je kan nadenken over jouw angsten en oefenen om ze te verminderen, je kan nadenken over medicatie om je te ondersteunen als het je een vorige keer niet is gelukt zonder. Er zijn ademoefeningen ter ontspanning, er zijn ontspanningoefeningen ter activatie en voor instant energie.
Je kan, voor dat je bent gestopt, een consult aanvragen bij een verslavingsdeskundige die je wilt helpen om de verschillende redenen op een rij te zetten en samen na te denken over de alternatieven.

Motivaties duidelijk op papier zetten

En als je dan toch achter een vel papier (of jouw computer) zit…

Neem dan ook telkens even de tijd om jouw motivaties duidelijk op papier zetten. Hoe scherper je ze formuleert hoe meer zij jou zullen helpen op de momenten dat je moeite hebt om jouw besluit vol te houden. Een motivatiekwadrant kan daarbij helpen. En omdat trek in een saffie je op de gekste momenten kan overvallen: draag dat motivatiekwadrant bij je.

Voorbereiding -doen!-:

En dan zijn er nog een aantal dingen die je te doen hebt als je ècht wenst te stoppen.

Jouw besluit meedelen aan jouw omgeving

Een mens is geen eiland en als het makkelijk was om te stoppen dan zouden er niet zoveel mensen blijven roken terwijl hun lijf het begeeft. Daarom kan het handig zijn om jouw besluit mee te delen aan jouw hele omgeving zodat zij jou op hun wijze kunnen helpen om jouw besluit vast te houden. Vertel het niet alleen de rokers maar vertel het ook aan de niet-rokers uit jouw omgeving. En als je hebt nagedacht over jouw risico momenten

De consequenties van een terugval duidelijk op papier zetten

Nu jij jouw motivatie duidelijk heeft kunt je er nog één aan toevoegen. Wanneer je een project plant dan houdt je er ook rekening mee wat je gaat doen als er dingen mis mochten lopen.

Maak een back-up-plan als je terug mocht vallen!

Op welke nieuwe (!) manieren gaat jij het dan aanpakken (want deze voorbereiding was dan blijkbaar niet voldoende). Bij wie ga je hulp zoeken als deze poging niet mocht slagen?

Misschien ga je helemaal stoppen als je nu alleen maar wilde ‘minderen’. Misschien wil je langzaam gaan afbouwen als ineens niet lukt. Of, zoals het meestal gaat, misschien kan je beter ineens stoppen in plaats van langzaam afbouwen.

Schrijf het op en vertel het aan de mensen om je heen. Het zal, mocht het je niet lukken, namelijk heel makkelijk zijn om het er maar even niet over te hebben en op die manier gewoon terug te zakken in jouw oude niveau van verslaving (of erger).

overmorgen verder…


Als jij een steuntje in de rug wilt om #stoptober goed voor te bereiden: Praat eens met Hans .. *klik*

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

Wanneer jij in aanmerking wilt komen voor één van de 5 gratis behandelpakketten van €275,=: klik dan *hier*

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Advertenties

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.