Hoe kan ik #stoptober voorbereiden? (-3)

#stoptober -3

overmorgen

De voordelen

nicotineverslaving_peukenLet vooral ook goed op de voordelen die het stoppen met zich mee brengt. Misschien merk je al dat je hart wat meer rust krijgt doordat de hartfrequentie en de bloeddruk lager worden.

  • Ademhaling kan soms wat rustiger omdat de zuurstofopname vrijwel direct begint toe te nemen.
  • Conditie gaat vooruit en vaak kan je al na een paar weken merken dat jouw inspanningsvermogen groter wordt.
  • De circulatie verbetert wat je kan voelen aan het feit dat je handen en voeten warmer voelen.
  • Je begint al snel beter te ruiken en te proeven. Ga eens door het park wandelen en probeer jezelf eens de geuren bewust te worden die je normaal allemaal miste.
  • Jouw partner zal enthousiast zijn over jouw smaak als jullie kussen (Herinner je even het weinig subtiele “kissing a smoker is like licking an ashtray”)
  • Bij de meeste mensen is het grootste deel van de rokershoest met een ruime maand opgelost.

Wat is ontspanning

Het is voor rokers vaak niet eens zo makkelijk om ontspanning te voelen. Elektro-encefalogrammen (-EEG’s- metingen van de elektrische activiteit van het brein) van rokers laten doorgaans veel hoogfrequente activiteit zien en slechts weinig alpha-activiteit (de EEG-activiteit die je ziet bij ontspanning). De gemiddelde zware roker heeft er ook moeite mee om een alpha-ritme te produceren, bij meditaties bijvoorbeeld. Wanneer een roker 24 uur lang niet rookt dan neemt juist het aandeel van de alpha-golven toe. Maar die worden dan juist negatief uitgelegd en ervaren als slaperigheid, rusteloosheid en een algemeen gevoel van slapte en onwelbevinden.

Eten en drinken

Drink veel water. Nicotine is een molecuul die zich aan water kan binden en het laat zich zo mogelijk net iets eerder uit jouw lichaam wegwassen als je dagelijks zo’n twee liter water probeert te drinken. Pas even een paar dagen op met zware gekruide maaltijden. Dat kan je beter even niet doen. De darmwerking moet zich ook aanpassen aan het nieuwe evenwicht. Denk maar aan de werking van het eerste peukje op de darmwerking… Je kan maar beter wat lichter eten. Je kan zelfs deze eerste dag markeren door een dieet van fruit, groenten- en vruchtensappen.

Stress

Voor jouw lichaam en jouw psyche is het een stress om het nieuwe evenwicht te vinden. Als je jezelf dus toch al onder spanning zet dan weet je zeker dat de boel bij elkaar te veel gaat worden. Let de eerste drie weken goed op dat je aandacht schenkt aan ontspanning waar mogelijk (!), zorg voor voldoende slaap.

Je zult ongetwijfeld ook nukkiger zijn en eerder ruzie krijgen dan anders. Heb het daar tevoren vast over met jouw omgeving en probeer je zo min mogelijk op te fokken als je in deze eerste weken ruzie krijgt. Vraag of je er over drie weken op terug mag komen omdat je nu met een afkick bezig bent.

Ga meer bewegen (neem voldoende water mee) maar maak er niet te grote inspanningen van. Ga liever een blokje om in de middagpauzes en ga in ieder geval niet in de rokershoek zitten.

Je kan af-en-toe ook proberen de bloedsomloop wat te bevorderen door douches, warme baden en/of sauna’s. Het geeft je wat afleiding als je de zenuwen door jouw lijf voelt jagen.

Leuk als je onderuit gaat

Het is voor andere rookverslaafden altijd erg prettig als je een ex-roker weer terug ziet vallen in zijn rookgedrag. Dat geeft zo’n aangenaam gevoel van rust dat jij zelf niet hoeft te proberen want het lukt toch niet. Iedere geslaagde nicotine ontwenning is voor rookverslaafden die dat zien een beetje een tik op de neus omdat iemand daar iets doet dat zij ergens ook zelf wel zouden willen…

Bereidt je er dus maar op voor dat er mensen toch ineens ‘per ongeluk, natuurlijk’ jou een rokertje aanbieden.

Laat horen wat je daarvan vindt. Als je dat niet heel duidelijk vertelt dan zal het vaker blijven gebeuren en misschien zal het ook een keer gebeuren op een moment dat je minder sterk in je schoenen staat.

Medicatie

Waarom moet je het helemaal op eigen kracht doen? Zeker als je al een keer gemerkt hebt dat een ontwenning voor jou niet te doen is dan zou je kunnen proberen om eens een overlegje met jouw huisarts te hebben over medicatie om jouw project te onderhouden. Waarom zou je geen gebruik maken van de medicatie of van nicotine kauwgum of –pleisters.

Mogelijk heb je in de voorbereiding al contact opgenomen met jouw huisarts.

N.B. Nicotine pleisters moet je misschien niet gebruiken als je een slechte hartfunctie, problemen met de nieren en/of problemen met de schildklier hebt… hoewel doorgaan met roken slechter is voor je hart, je nieren of je schildklier…

Ik sprak net al over medicatie. Let op jezelf en let op de dingen die het voor jouw misschien wat extra moeilijk maken om te stoppen.

Nicotine stimuleert de afgifte van dopamine aan de hersenschors en remt de afbraak van serotonine en noradrenaline. Deze stoffen zijn belangrijk om de depressieve patiënt te helpen om zich beter te voelen. Daarom zie je nogal eens dat depressie erger wordt bij een plotselinge daling van de nicotine inname. Daarom zie je ook bij de niet-depressieve nicotine verslaafde in de eerste weken van zijn ontwenning symptomen als zwijgzame apathie en emotioneel terugtrekken. Hou er maar rekening mee.


Als jij een steuntje in de rug wilt om #stoptober goed voor te bereiden: Praat eens met Hans .. *klik*

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

Wanneer jij in aanmerking wilt komen voor één van de 5 gratis behandelpakketten van €275,=: klik dan *hier*

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Advertenties

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.