Goede Voornemens: Ik ga stoppen met #roken #zuipen #snuiven #verslaving #hongeren

PraatmetHans-Sex-Drugs-and-LosingControlZoals we vaker hebben gezien heeft het niet zo’n zin om alleen maar te willen stoppen met roken, slikken, drinken, snuiven …en dat gaat vaak mis -in de praktijk-. Het werkt vaak het best als je jezelf tevoren hebt bedacht wat eigenlijk de verschillende redenen zijn waarom je wèl zou willen gebruiken.

iedere reden om te roken/ slikken/ drinken/ snuiven/ gokken/ dwangmatig seksen/ hongeren waar ik mij niet op voorbereid heb, die zal op den duur een reden worden waarom ik weer opnieuw zal moeten gaan beginnen met het ontwennen.

(eigenlijk een beetje zonde van de tijd en energie, vooral omdat je het vóór kunt zijn)

Tip

Je hebt nu nog een paar dagen tot middernacht 31/12 (ik ga er even vanuit dat je bij de grote groep hoort die ook gaat stoppen per 1/1 als je dit leest)

Mijn tip: hou een “waarom-wel”-lijstje bij..
Pak een papiertje of een klein noteboekje op zak en schrijf bij iedere (iedere!) eenheid de reden op waarom je ‘m wilt. Dat is geen enkele reden om ook maar iets minder te gebruiken! Juist niet, dat komt volgend jaar!
Je gaat toch stoppen en die paar dagen maakt echt niet zo veel uit. Die dagen kan je veel beter besteden aan het goed voorbereiden van deze stoppoging. Dan rook/slik/snuif/drink je dit leven waarschijnlijk minder dan dat je nog een aantal onvoorbereide stoppogingen gaat houden. Dus geniet echt nog even van de de dingen die je lekker vindt. Als je immers ergens goed afscheid van neemt dan wordt het makkelijker om het afscheid vol te houden tot volgend jaar.
Het grote voordeel van zo’n opsomming van al de redenen is dat je jezelf een beetje bewuster kunt voorbereiden op dergelijke situaties en de gevoelens die je zult tegen komen als je stopt met je dagelijkse portie.

Let ook een beetje op de reden waarom, en de situatie waarin.
Probeer daarbij goed na te voelen of er niet mogelijk een dubbele laag onder het woord verslaving zit: afhankelijkheid. (voor het verschil lees: lees deze blogpost*)
Nicotine en alcohol zijn immers onder andere ook depressie- en angstremmers (het is dan ook niet voor niets dat mensen met een depressie vaak hun medicatie wat omhoog moeten gooien als zij stoppen met roken). En mensen die dagelijks angstremmers slikken, die hebben vaak niet zo goed door waar zij eigenlijk bang voor zouden kunnen zijn als zij die angstremmer niet zouden slikken.

Wat mij betreft: gewoon aan de slag gaan. En als ik je daarbij kan helpen dan hoor ik graag van je. Dus als je me naar aanleiding hiervan iets wilt zeggen of vragen, laat me dat even weten:


Aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik*
Of eerst eens een kopje koffie drinken om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl


Dit bericht werd geplaatst in nicotine, nieuwjaar, verslaving en getagged , , , door HansWest . Bookmark de permalink .

Over HansWest

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.