Wat moet je als je jezelf depressief voelt?

zelfhulp

PraatmetHans DepressieJe ziet regelmatig dat mensen die bezig zijn met hun verslaving even periodes hebben waarin ze zich echt depressief voelen. Dat is niet onbegrijpelijk. Je hebt mogelijk nogal huis gehouden in de biologie van je brein en je moet her-en-der nieuwe evenwichten vinden.
Dan kan je het soms echt even niet weten, wat je aanmoet met jezelf. Een self-help groep in de States heeft hiervoor een rij tips voor gegeven en die heb ik gewoon maar vertaald voor de mensen die een handvat willen.

Als je nog eigen aanvullingen of tips hebt. zet ze erbij.

Alles is verschrikkelijk en ik ben niet in orde:
(vragen om jezelf te stellen voordat je opgeeft)

Heb je genoeg gedronken?
Zo niet, neem dan gelijk een glas water.

Heb je gegeten in de afgelopen drie uur?
Zo niet, eet dan iets – iets met eiwitten, niet alleen eenvoudige koolhydraten. Misschien iets van noten of hummus of vis of kalkoen?

Heeft u gedoucht vandaag?
Zo niet, neem dan nu gelijk een korte douche.

Heb je vandaag al een beetje de benen gestrekt?
Zo niet, doe dat dan nu. Als je niet over de energie beschikt voor een running of de sportschool, doe dan gewoon een blokje om, en dan gewoon blijven lopen zo lang als je dat wilt. Als het slecht weer is, rij dan naar een grote supermarché en ga eens op zoek in de gangen je normaal overslaat.

Heeft u al iets aardigs gezegd tegen iemand vandaag?
Doen, online of face-to-face. Maar maak het echt; wacht tot je iets leuks van iemand ziet, en vertel ze daar over.

Heb je vandaag al een beetje bewogen op muziek?
Zo niet, ga dan eens joggen in uw favoriete tempo op een lekker muziekje, of doe eens wat rond dansen in jouw eigen kamer op een favoriet dansnummer.

Heb je de afgelopen twee dagen al een levend wezen geknuffeld?
Zo niet, doe dat dan. Wees niet bang om vrienden (of de huisdieren van vrienden) te vragen om knuffels. De meeste van hen zullen ook genieten van de knuffels; je bent geen last.

Heb je een therapeut gezien in de afgelopen dagen?
Zo niet, dan hangen tot uw volgende therapie bezoek en praten door middel van dingen dan.

Heb je (één van) jouw medicijnen veranderd in de afgelopen paar weken, denk aan overgeslagen doses of een verandering in het merk van jouw geneesmiddelen?
Daar kan je brein behoorlijk op reageren. Geef medicatie-veranderingen een paar dagen, maar schrijf op wat je voelt en praat daar dan over met uw arts als het niet in evenwicht komt.

Als het nu overdag is: ben je gekleed?
Zo niet, trek dan schone kleren aan (geen pyjama). Geef jezelf eventueel toestemming om iets speciaals te dragen, een grappig T-shirt of een mooie blouse of jurk.

Als het nu ’s nachts is en je bent slaperig en vermoeid, maar je verzet jezelf tegen het slapen?
Doe een pyjama aan, maak het gezellig in bed met een knuffel, en sluit je ogen gedurende vijftien minuten – geen elektronische beeldschermen toegestaan. Als je na 20 minuten nog wakker bent, sta dan weer op; geen druk zetten op inslapen.

Voel je jezelf weinig nuttig of effectief?
Pauzeer nu gelijk even en doe iets kleins dat je ook af maakt, of je nou op een e-mail reageert, de vaatwasser vult, of je sporttas vast pakt voor de volgende keer… Goed gedaan!

Voel je jezelf onaantrekkelijk?
Neem selfie. Je vrienden zullen je eraan herinneren dat je er goed uit ziet, en je zult de beperkingen van onze maatschappij betreffende schoonheid leren bevechten.

Voel je jezelf verlamd door besluiteloosheid?
Leun even tien minuten achterover en bedenk een game plan voor deze dag. Als een bepaalde beslissing of probleem als een wegversperring blijft voelen, stel die beslissing voor dit moment dan even opzij, en ga iets anders doen dat haalbaar is. Op dit moment is het allerbelangrijkste dat je de stilstand doorbreekt, zelfs als dat betekent dat je alleen maar iets triviaal doet.

Bent je jezelf de laatste tijd te veel ingespannen- fysiek, emotioneel, sociaal of intellectueel?
Dat kan een tol eisen die dagenlang blijft hangen. Geef jezelf een pauze op dat gebied, of het nu gaat om lichamelijke rust, even tijd voor jezelf, of ontspannen met prettig dom entertainment.

Je bent al zo ver gekomen, en je zal nog verder komen dan je jezelf nu zult kunnen voorstellen. Je bent sterker dan je denkt.

Geen twee mensen zijn hetzelfde; ik raad je van harte aan om dit document naar jouw eigen behoeften, vaardigheden en middelen aan te passen.

Origineel:
http://eponis.tumblr.com/post/113798088670/everything-is-awful-and-im-not-okay-questions-to



Als je het hier aanvullingen bij hebt of je wilt het hier eens over hebben, laat het me even weten:


Aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik*
Of eerst eens een kopje koffie drinken om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Dit bericht werd geplaatst in B - Aanpak, coaching, depressie, emotieregulatie, emoties en getagged , , door HansWest . Bookmark de permalink .

Over HansWest

Sinds ruim een kwart eeuw werkzaam als therapeut / supervisor. Gespecialiseerd in behandeling van controleverlies door verslavingen. Ik ben niet bezig met veroordeling van taboes. Ieder maakt de keuzes zoals hij/zij wil. Het draait erom dat we samen die keuzes zo maken dat je een gelukkig mens bent. Het is aan mij om daar helder en praktisch uitleg over te geven en je te helpen bij het zetten van stappen, het is aan jou om de stappen te zetten. Samenwerking staat voorop.

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.