“Zin hebben in” is niet hetzelfde als “genieten van” of “nodig hebben”

Question:?

Ik snap het niet. Ik wil helemaal niet meer gebruiken, en toch wil ik gebruiken

Answer:

Ja, dat is een lastige inderdaad. Het zit allemaal in dezelfde hoek maar er zijn toch hele belangrijke verschillen. Verschillen die juist rond verslaving behoorlijk wezenlijk zijn.


“Zin hebben in” is niet hetzelfde als “genieten van” of “nodig hebben”

praatmethans_cravings-foodLaten we allereerst even kijken naar de verschillen die er bestaan tussen “zin in” en “genieten van”
discussie over praktijkvoorbeelden.

“Wanting” is not “Liking” is not “Needing”

Maar het verschil tussen die dingen is nogal belangrijk als je aan je omgeving wilt uitleggen wat verslaving is. Want veel mensen zullen denken dat je “als verslaafde alleen maar bezig bent met genieten”… en dat terwijl juist de mogelijkheid om te genieten steeds meer in het gedrang komt door verslaving.


“Zin hebben in” is niet hetzelfde als “genieten van” en het belangrijkste verschil zit ‘em in de tijd. Zin hebben in (to want) komt voor het gedrag waar je zin in hebt. Je hebt het nog niet gedaan maar je hebt er al wel zin in, misschien zelfs wel héél veel zin in, Genieten van iest (liking it), dat komt achteraf. Je moet iets doen of meemaken om het te kunnen genieten. En natuurlijk is het zo dat je kunt genieten van de spanning van de verwachting. Maar dan maak je dat mee op dat moment: het verwachten is hetgeen wat lekker is, dan.

“Wanting” is not “Liking” is not “Needing”

Daar zie je ook aan, in het brein, dat er iets anders gebeurt door verslaving. Het wanting/”zin in” syteem van het brein werkt vooral vóór het gebruik van het middel. Als het werkelijk zou gaan over het genieten dan ziou je veranderingen in het brein zien ná het gebruik maar de dopamine-piek, die zie je als er dingen gebeuren die normaliter het gebruik aankondigen. Dopamine is activerend. “Wanting” activeert.
Genieten / liking it is veel meer iets waardoor rust ontstaat. Het is een rust die je kan willen: “you want to like something” maar het willen dat is vóóraf.

En “wanting” dat zich sterk ontwikkelt, dat krijgt de bijsmaak van “needing”, van nodig hebben. Dat is wanneer we iets niet meer “willen” waar “nodig hebben”, geen “wanting” maar “needing”. Het motivationeel circuit, het “wanting”-systeem, dat is het systeem dat is gekaapt door het proces van biologische verslaving. Daardoor ga je dingen doen die niet werkelijk meer leiden tot genieten, tot “liking”. Je blijft maar “zin hebben in”… méér…

Normaal, zonder verslaving heb je zin in mooie dingen, in interessante dingen dingen waar je van zult gaan genieten, genot dat je tot rust laat komen, je een bevredigd gevoel zal geven.
Maar mèt een verslaving ben ik zo druk bezig met mijn instant-zin-in, zo druk bezig met wanting dat we helemaal niet meer aan de ervaring van het genieten toe komen.


Wat betekent dit voor verslavingsbehandeling?

Dan kunnen we in de behandeling de nadruk gaan leggen op “niet!”… :-S

Niet gebruiken jij! Niet zo veel willen genieten jij!”

Maar dan ben ik toch wel heel wonderlijk bezig als behandelaar, niet dan? Dat deden de mensen met een verslaving al niet!
De vraag is veel meer: Hoe ontwikkel ik weer “zin in” gezonde dingen als mijn “zin in”-systeem gekaapt is. Door mensen te vertellen dat zij, “met hun verslavingsgedrag” veel te veel gericht zijn op genieten?

De onderzoekers naar menselijk geluk hebben elkaar nogal bevochten: Geluk ligt in zingeving! Nee, geluk ligt in hedonistisch genot!
Persoonlijk geloof ik dat het twee poten zijn van geluk:

  • één in mijzelf, in mijn genot, mijn “zin in” genietingen, en
  • de andere poot ligt in de ander, in mijn betekenis in de ogen van de ander, in hoeverre ben ik “zinnig” / “zinvol” bezig met mijn leven?

Nee, natuurlijk niet! Ga aan de slag om mensen te helpen om (weer) van dingen te gaan genieten. Als dat lukt dan is er hopelijk gaandeweg meer-en-meer zin in de genietingen. Laat mensen hoop ontwikkelen. In de motivational interviewing, een manier van werken die wèl bewezen werkt bij verslavingen, wordt dat ook duidelijk.

What are the building blocks to outline the person you’d want to be?

Hoe ontwikkel ik weer zin hebben in als mijn zin in systeem gekaapt is?
Wat mij betreft dus niet door dingen niet te doen. Wat mij betreft door het vieren van de stappen die je wèl gezet hebt op gebied van “zin in genot” èn “zingeving”

Als je het hier eens over wilt hebben of…
cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*


Als je meer wilt weten over dit onderwerp of als je het hier gewoon verder over wilt hebben, laat het me even weten:


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*
Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

