Amber Valletta praat over haar verslaving


Praten over verslaving

praatmethans_amber-valettaAmber Valletta praat in het kader van “Revitalize” over “Living With Addiction”.
Het is niet dat ze heel veel nieuws beschrijft maar ze beschrijft wel heel eerlijk hoe drugs in haar leven een rol hebben gespeeld.
Zij beschrijft hoe zij als kleine kick-zoeker al geïnteresseerd was in allerlei manieren om haar denken te beïnvloeden en hoe zij in de wereld van de modefotografie daarin verder ging en steeds verder van zichzelf verwijderd raakte.


Ze zegt veel over zichzelf

Ze beschrijft heel eerlijk dat zij niet goed in staat was om haar gevoel te managen en hoe dit steeds aantrekkelijker werd om dat via chemische wegen te doen.
Ze beschrijft hoe het er voor haar niet meer toe deed dat zij de dingen die eigenlijk enorm belangrijk voor haar waren in de waagschaal stelde door haar verslaving, dat het haar niet meer interesseerde.
Begrijpelijk als je begrijpt dat juist het “belang” stukje van je brein gekaapt wordt door verslaving.
Ze legt helder uit dat wilskracht niet zo veel te maken heeft met ontwennen van een verslaving. Iets dat veel mensen verkeerd inschatten.
Ze laat zien hoe het en doorlopende zoektocht is die ieder voor zichzelf moet maken en hoe deze ook van jaar tot jaar verandert. Hoe je jezelf telkens opnieuw moet uitvinden… om jezelf te kunnen zijn. Een verslaving dwingt je om daar mee bezig te zijn.
Ze vertelt hoe ze het niet alleen kan en hulp nodig had om het leven aan te kunnen. En ook hoe het voor haar een groeistap vereiste om de afhankelijkheid achter zich te laten en de verslaving in de ogen te zien zonder weg te kijken.


Waarom zo weinig trots?

En ze vraagt terecht de vraag: Waarom zijn we er niet trotser op dat we met een verslaving hebben leren omgaan. Waarom zo veel schaamte?
Waarom is er zo’n groot verschil tussen deze ziekte en andere ziekten waar mensen wel trots op kunnen zijn als ze er goed mee omgaan? Waarom raken we bij verslaving vooral schaamtevol over het feit dat we ziek geworden zijn terwijl we bij andere ziekten zo veel trotser zijn op onze groei met, en soms zelfs bijna dankzij die chronische ziekte die je dwingt om naar binnen te gaan, om te kijken naar de prioriteiten van je leven. Een terechte vraag mijns inziens!

Zij laat trots haar kwetsbaarheid zien en kwetsbaarheid is iets waar we vaak tegenaan lopen als we met verslaving bezig zijn, iets wat we vaak proberen te voorkomen middels gebruik.

Ze geeft ook hoop als ze zegt:

What appears to be dark and scary might actually be full of life


Verslaving als uitdaging!

En dat is iets dat ik vaker hoor…
Waar andere manieren van verslavingsaanpak vaak proberen om mensen zo snel mogelijk “klaar” te stomen, neem ik het serieus dat het -als je het goed wilt doen- dat je niet alleen maar bezig bent met “stoppen” maar dat je vaak over langere tijd vragen zult hebben over de rol van de “verslaving in je leven”.
Dit betekent dat ik mensen soms over jaren zie -vaak met tussenpozen van maanden- en dat maakt dat ik vaker meemaak dat mensen na anderhalf jaar controle tegen mij verzuchten:

“Hans, ik gun het niemand en als ik het terug kon draaien dan deed ik dat gisteren. Maar toch… als ik kijk naar de dingen die er in mijn leven gebeurd zijn dan ben ik blij dat ik het heb meegemaakt. Mijn verslaving dwingt mij om zuiverder te kijken naar wie ik eigenlijk ben en wat ik doe met mijn leven. Mijn trek waarschuwt mij dat ik ergens iets niet handig aan het doen ben en dat het weer eens tijd wordt om dingen onder de loep te nemen. Het dwingt mij te kiezen voor mijzelf zoals ik echt ben!”

Want wat ik vaak zeg:

Er zit een uitdaging in verslaving!


Amber Valletta praat over haar verslaving

https://www.youtube.com/watch?v=a3PGFNbO2Xg&app=desktop”een quote”


Als je het hier eens over wilt hebben of…
cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*


Dus als je meer wilt weten over dit onderwerp of als je het hier gewoon verder over wilt hebben, laat het me even weten:


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*
Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

