Wat is “de les van de fles”?

(f)les

Wat is dat: “de les van de fles”?

Als je wat langer controle hebt bewaard dan zie je vaak dat mensen gaandeweg weer zin krijgen in gebruik. Als je daar waar beter naar kijkt dan blijkt dat toch vaak wel iets te maken heeft met iets dat zij nog niet hebben geleerd. Want zonder veroordeling ofzo, maar door een verslaving leer je nou eenmaal dingen af. Logisch, want waar niet-gebruikers zullen moeten reageren op lastige gevoelens door iets te doen of iets te zeggen om een reactie te krijgen die een ander gevoel laat ontstaan. Mensen die regelmatig gebruiken die kunnen situaties uithouden en zich toch goed voelen achteraf. Het komt zelfs vaak voor dat mensen afgeleerd hebben om gevoelens te herkennen zodat zezelf oprecht niet eens meer merkten dat ze die hebben afgeleerd… en precies dàt maakt dat het juist zo moeilijk is om ze weer aan te leren als je dat regelmatige gebruik laat varen. Want hoe kan jejezelf iets aanleren waarvan je niet weet dat je het niet weet?…

ALERT: Het kan héél goed zijn dat je trek krijgt door dit te lezen. Wacht dan misschien nog even en kom hier over een weekje of twee weer terug want het heeft geen zin om dit aspect te ontkennen maar het heeft net zo weinig zin om er op terug te vallen


Dat is gelijk ook de les

In mijn trainingen rond verslaving noem ik dit aandachtspunt regelmatig “de les van de fles”. Wat dat is, daar ga ik het zo over hebben maar ik wil graag even duidelijk maken dat dit aandachtspunt niet alleen voor alcohol verslaving geldt, Ook in het gebruik van andere middelen zitten lessen verscholen. Dus als jij het idee hebt: “dit artikel gaat voor mij niet op want ik heb geen alcoholverslaving.” dan geef ik je graag een rijtje waar je jezelf misschien meer in herkent als ik het zo ga hebben over “de les van de fles”. Een aantal van mijn klanten met een andere verslaving dan alcoholisme heeft daar ook over nagedacht en samen hebben we andere voorbeelden verzonnen als:

  • “het fijn van de lijn”
  • “de point van de joint”
  • of: “dat wat ik mis zonder cannabis”
  • “de gein van het medicijn”
  • “de GO! voor het casino”
  • ….maar de meeste duidelijke beschrijving vind ik over het algemeen toch nog steeds:
    “de les van de fles”

Question:

“Ja maar wat is dat nou, die “les van de fles?”

Answer:

Goed, “de les van de fles” in het kort:

Het is het oefenen van het gedrag wat je zou doen als je gedronken zou hebben.. maar nu zonder te drinken…

Voorbeelden:

Alcohol Met een paar glazen op dan zijn mijn remmingen en schaamte minder. Dan heb ik de durf om te falen en daar schijt aan te hebben, ik denk dan wat ‘makkelijker’, wat meer op mezelf gericht, niet zo ‘moeilijk’ altijd.

coke verdooft pijn, of soms juist: overschreeuwt het pijnlijke gevoelens. “Mijn ego wordt zo belangrijk dat mijn geveoelens ook makkelijker te benoemen zijn, beter in de hand te houden.”
“Wat ik wel kan leren van coke is om beter te praten over gevoelens, dat het prettig is om dingen te doen en er niet alleen maar over te denken.

Elders heb ik het over de fasen van gebruik en na de fun-fase/de experimenteerfase komt vrijwel altijd de fase van het functioneel gebruik, het doelgerichte gebruik waar het bij “de les van de fles” om gaat… Hoe leer ik kunnen (zonder gebruik) wat ik deed door te drinken (of dus slikken/ snuiven/ roken/ spuiten -voor de andere doop-)
(f)les
De les van de fles heeft vaak twee kanten

  • Wel laten gebeuren
  • Niet hoeven voelen

“Als ik gedronken heb dan gebeuren er tenminste dingen!”

Veel mensen gebruiken middelen om dingen mee te maken, te ervaren die ze anders niet ervaren kunnen of niet aankunnen zonder de hulp van hun middel.

“Als ik wil dansen dan moet ik toch echt wel een paar biertjes gedronken hebben.”
“Als ik voor een groep mensen sta en ik wil uit mijn woorden komen dan moet ik toch echt wat gesnoven hebben.”
“Als ik wil slapen dan moet ik gerookt hebben.”
“Als ik dat blikje open trek dan kan ik ineens mijn werk achter me laten.”
“Als ik het over mijn gevoelens wil hebben dan gaat dat eigenlijk pas goed met MDMA op.”
“De kans dat ik mijn tranen kan laten rollen zonder minstens een halve fles op te hebben, die is klein.”
“Als ik lekker wil seksen dan moet ik wel wat op hebben.”
“Als ik gebruikt heb dan kan ik me beter laten gaan.”
“Als ik gebruikt heb dan ben ik minder aan het piekeren.”

“Als ik gedronken heb dan hoef ik die dingen niet te voelen…”

Aan de andere kant is er juist vaak gebruik om gevoelens of herinneringen meer naar
de achtergrond te duwen. En de dingen die moeten worden weg gedrukt dat kunnen dingen van vőőr, of juist dingen dóór het gebruik zijn.

“Als ik aan de relatie met mijn moeder denk dan wil ik heroïne roken”
“Als ik voor een groep mensen sta en ik wil uit mijn woorden komen dan moet ik toch echt wat gesnoven hebben.”
“Als ik de paniek voel opkomen dat moet ik hewoon drinken.”
“Als ik me zo depressief voel kan ik kiezen tussen een fles wijn of een trein.”
“Als ik gebruikt heb dan heb ik minder last van schaamte.”
“Als ik me die arrogante kop van die manager weer voor me zie die al mijn inzet en mijn werk ontkende, dan krijg ik instant dorst.”
“Als ik weer beelden voor me zie van die verkrachting dan kan ik alleen maar denken aan gebruik.”

Het zal duidelijk zijn dat je de dingen uit het eerste rijtje zult moeten leren doen (of loslaten) -al dan niet met behulp van therapie- en dat je de tweede groep zult moeten leren voelen zonder daarvan in paniek te raken of anderszins domme dingen te gaan doen -mogelijk ook hier weer, eventueel met behulp van een beetje therapie-. Want anders dan blijf je aanhikken tegen hetzelfde probleem en zal middelengebruik altijd blijven aantrekken als je die behoeftes, die gevoelens of die herinneringen hebt.

Of het is duidelijk dat je de dingen uit het tweede rijtje zult moeten leren accepteren doordat je het een plek geeft in je leven.. Vaak een plek in je verleden… maar het verleden heeft vaak ook een plek in het heden nodig om in het verleden te blijven.


De les leren

Wanneer je jouw les van de fles, fijn van de lijn etc. etc.wilt leren dan is het dus allereerst belangirjk om te onderzoeken wat het jou brengt, De anders die je kan gaan doen.

Nou krijg ik hier meestal ´´én van de twee antwoorden:
ofwel ik krijg

  • “Het brengt me helemaal niks meer!”

Dat is het brave antwoord (waar je niks aan hebt). Het is misschien helemaal wáár… maar dat is niet de manier van denken die je hebt als je aan een uitglijder begint. En dat is de de versie van jou waar we grip op moeten krijgen. Niet de “brave(r)ik” die netjes niks gebruikt maar die andere kant van je die juist wèl wil gebruiken… soms.
Hoe krijg je dat deel van jezelf gelukkig?

Of wel het kan ook zo’n dat ik het andere antwoord krijg:

  • “Nou, ik weet wel wat ik krijg… en die roes die is zo lekker” *zwijmel ogen*

En dat is óók een antwoord waar je niks aan hebt want het brengt je vooral in de “ik mis het”-mindset die niet nuchter nadenkt over roes maar die mijmerend zit na te genieten van… eehh… van de tijd dat je nog wèl in staat was om gebruik te controleren….


byegones now?

Maar dat is misschien helemaal niet meer zo, dat is misschien zelfs gewoon echt voorbij. Als je dit leest dan is de situatie mogelijk vooral dat het gebruik van jouw middel als iets belangrijks voelt, dat je er zin in hebt en dat het als een oplossing voelt, dat je dan de eerste eenheid er in gooit en dat dit dan ook wel even werkt. Maar de ellende is waarschijnlijk dat je dan niet meer focust op hetgeen je wilt meemaken in jouw leven maar dat dan de focus ineens komt te liggen op dat wat je niet wilt meemaken, gevoelens die je niet wilt voelen, of op het gebrek aan … (jouw middel).


De vraag onder de vraag

Maar laten we daar eens onder kruipen.
Geef eens antwoord op vragen als:

  • “Wat ga ik nou eigenlijk doen als ik gebruikt heb?”
  • “Wat doe ik nou eigenlijk niet meer als ik gebruikt heb?”
  • “Wat gebeurt er als gevolg van het feit dat ik gebruikt heb?” (zelfs de ruzies na een terugval kunnen als een verademing voelen als er lang gezwegen is in een relatie)
  • “Wat doe ik met het ritueel van het gebruik?” (soms is dat wat er om het gebruik heen hangt nog bijna belangrijker dan het gebruik zelf #ruimte voor mezelf)

Kortom: dat soort dingen is vaak waar het gebruik mee opstart. Soms is de enige aanleiding voor de tweede eenheid het innemen van de eerste. Maar vaak draait het om wat ik noem “de les van de fles”.

Je afvragen wat je doet na je gebruik
en precies DAT gaan doen… maar nu zonder gebruik!

Het heeft niet zo veel zin om alleen maar te zeggen dat je voortaan mooi meer zult gebruiken “omdat je nou je lesje wel geleerd hebt”. Dan zul je eerst moeten leren doen, moeten leren oefenen wat je blijkbaar tot nu toe nog alleen maar middels het gebruik hebt kunnen bereiken.

Dus denk na over jouw doelen en bedenk je welke oefeningen je zou kunnen doen om jezelf dichter mij het doel van jouw gebruik te brengen?

Gebruik => Doel <= Oefening

Wanneer je dit herkent en je wilt eens op zoek naar de redenen die mogelijk onder je schijnbare keuzen liggen… klik hieronder op “contact” dan gaan we samen op zoek of er misschien andere antwoorden mogelijk zijn op deze vraag.


cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*

Als je meer wilt weten over dit onderwerp of als je het hier gewoon verder over wilt hebben, laat het me even weten:


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*
Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.