7 stappen om na een behandeling te (blijven) zetten #LEF

Na behandeling


Het blad LEF-magazine. kwam laatst met 7 TIPS VOOR LEVEN IN PRIL HERSTEL*. Best een belangrijk onderwerp als we kijken hoeveel mensen kort op een opname “terugvallen” in het gebruik. Juist als je net uit de kliniek komt als ‘nieuw’ mens in jouw ‘oude’ wereld. Ontwenning is niet makkelijk, want ons brein is niet zo goed in afleren dus dan zijn een aantal tips wel handig.

LEF stelt een aantlial aspecten voor waar je aandacht aan kan besteden

  1. Zorg voor een vervolgplan
  2. Kijk naar je woonsituatie
  3. Kijk naar je netwerk
  4. Zorg voor een schema
  5. Kom in beweging
  6. Help een ander
  7. Blijf alert op terugvallen

Ik ben met mensen altijd op zoek om hun eigen weg te vinden. Natuurlijk heb ik tips en een mening. Maar uiteindelijk doet die er niet toe als het niet de mening van mijn klant is geworden. Ik ben dus meestal niet zo hard bezig om te zeggen hoe het moet (in mijn ogen). Ik ben bezig om mensen vragen te stellen die helpen om je “eigen ding” te kunnen vinden.

Soms zijn ook coaches en behandelaars heel hard bezig om te vertellen “hoe het moet”  aan de klant. Best een verleidelijke positie om in te nemen bij mensen die door hun aandoening hun verantwoordelijkheid niet lijken te kunnen herkennen. Als je daar niet voldoende (super)visie aan besteedt dan gebeurt dat telkens in groepen behandelaars. Dan is het handig om niet alleen antwoorden te spuien maar vooral vragen te hebben.
Vandaar dus een rijtje dat het artikel van LEF aan kan vullen.


1 – Een goed begin is het halve werk
Hartstikke goed dat mensen aandacht besteden aan de stappen die er moeten gebeuren na een opname. Een klinische opname om een chronische aandoening te behandelen is natuurlijk nooit meer dan een goede start. Héél belangrijk alls start in een nieuwe richting maar uiteindelijk niet meer dan een richtingaanwijzer. Daarom is er vervolgbehandeling. Het is om al tijdens de behandeling een traject voor jezelf te bedenken waarin je door kunt gaan op de ingeslagen weg.
Het gaat niet om het stoppen, het gaat erom dat je gestopt blijft  Dat heet andere stappen nodig zodat jouw verandering door blijft gaan. Een behandeling is niet even iets dat je “stopt”. Een behandeling helpt je om een nieuwe richting in te slaan met je leven. Dus plan het vervolg!

Een plan A werkt beter als je een plan B klaar hebt staan…

2- My home is my castle
Een thuis is niet eens zo iets makkelijks om op te bouwen. Het is goed om een plek te hebben waar je kan zijn wie je bent. Een goeie plek om te leven en tot rust te komen. Dan moet je er over denken waar je huis staat. Wat voor huis dat moet zijn om het jouw thuis te maken.
Wie nodig je uit in jouw thuis? Waar heb jij een veilige plek na jouw behandeling? Hoeveel plek is er voor gebruik in jouw huis? Is er plaats van jouw favoriete ‘doop’ in jouw thuis (en weten jouw gasten dat)? Waar wil jij tot rust komen? Vaak moeten er best wel een hoop veranderingen in de thuis situatie komen. En vaak beginnen mensen daar pas aan te veranderen als ze zo’n beetje naar huis gaan en dat betekent dat je geen thuis hebt om naar thuis te komen.

3. Een mens is een kuddedier
Tijdens het regelmatig gebruik was je gewend om gevoelens weg te kunnen werken. Als niet-gebruiker of gecontroleerd gebruiker zal je er voor moeten zorgen dat je jouw gevoelens leert verwoorden, voor jouw gevoelsleven moet leren zorgen. Je zult ook momenten hebben waarop jouw verslaving lelijk uit de hoek komt. Wie gaan jou daar dan bij helpen? Of neem je jezelf weer voor om het allemaal zelf te kunnen? Zowel onder gebruikers als onder niet-gebruikers zitten mensen waar je trek van zult krijgen als je er niet handig mee om gaat. Dus hoe ga je handig met de mensheid om? 😉

4. Wat is JOUW structuur?
Tijdens een opname bepaalt behandeling de indeling van jouw dagen. Na de kliniek bepaalt jouw relatie met jezelf wat de invulling van de uren moeten zijn. Zorg je voor je voeding, je slaap, je inspanning, je fun tijd, je werktijd, het huishouden, de stille momenten van zelfonderzoek om tot jezelf te blijven komen. Wanneer passen al die dingen met een regelmaat in jouw leven. Past jouw regelmaat bij jou? Ben je een ochtendmens, of meer een avondmens sinds dat je een nieuw leven gestart bent. Geeft jouw structuur je steun en zit er voldoende flex in om jezelf te laten groeien? En voedt jouw structuur al de aspecten van jouw leven die belangrijk zijn?

5. Hoe kom jij in beweging?
Beweging is belangrijk en voor erg veel mensen met een verslaving eigenlijk best cruciaal. Het hoeft niet hard, het hoeft niet intensief, het hoeft niet lang. OK, wel langer dan 20 minuten, dat wel. Maar waar ga jij wat doen (en met wie)? Is het duursport dat bij jou past of ben jij meer een sprinter?
Teamsport of de hond uitlaten met een echte wandeling?
Ik zeg vaak “Biology first! Dus zorg voor je lijf, dan zorgt het beter voor jouw hoofd en al de prikkelstofjes die daar hun werk moeten doen om je goed te voelen als jij het niet chemisch probeert te forceren door inname. Hoe help jij jouw lijf om een beetje in conditie te bijven. Want ons emotioneel evenwicht bouwt op, op ons biologisch evenwicht in het brein.

6. Help een ander om jezelf scherp te houden
Verslaving is sneaky. Zoals plantjes aan de rand van de weg sterk genoeg zijn om asfalt open te breken door rustig kleine worteltjes in kleine kiertjes te laten groeien en dan ruimte te maken.

Daarom is het handig om -als jij jouw leven een beetje op orde hebt- iemand een beetje te helpen om met haar/zijn verslaving om te gaan (niet de hele behandeling willen doen, niet verantwoordelijk worden voor hun leven maar een goed voorbeeld zijn). Het blijkt dat mensen die dit doen minder kans hebben op terugval. Niet voor niks zit dat ook in AA-programma’s ingebakken. Het helpt je om scherp te blijven, net bang genoeg voor je eigen verslaving om aandacht voor jouw levenskwaliteit te blijven behouden. Dus: wie zijn de mensen die jij op weg kunt helpen om hun verslaving serieus te nemen?

7. Uitglijden is oppassen
Je bent waarschijnlijk een heel eind verder maar laten we wel zijn: echt veel mensen glijden opnieuw weg, ook kort na een opname. Je bent niet ‘beter’. Je hebt even wat meer duidelijkheid gehad en afstand genomen ten opzichte van het gebruik. Dat geeft rust. Maar dan komt het dagelijkse leven, met de uitdagingen en verleidingen die daarbij horen…

Uitglijden hoort bij verslaving als chronische ziekte maar dat is geen reden om je te laten gaan. Als uitglijders op uitglijders komen dan wordt het wegglijden.
Goed onthouden:

Iedere uitglijder daar is iets van te leren…
En na iedere uitglijder zal je moeten opstaan, één keer vaker dan dat je uitgegleden bent.

Wie gaan je helpen op te krabbelen? Wie geven jou steun en duidelijkheid? Heb je ze al geïnstrueerd? En wat moeten ze zeggen dan? Waar kan je naartoe op de dag zelf? En de volgende dag?
Wie zal herkennen dat je niet alleen uitgegleden bent maar dat je aan het wegglijden bent en wat moet er dan gebeuren (en wie heb jij daarvoor gevraagd)?


Ik hoop dat je hier wat aan hebt om juist het onderste uit de kan te halen van jouw behandeling.
Heb je vragen? Laat mij met je meedenken.
Groet,
Hans
Als je hierover meer wilt weten of als je het hier wat uitgebreidere over wilt hebben met me, laat het me even weten:

cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*

Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen


zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Advertenties

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.