Anti-trek-ademen… Wat is dat? (bij #craving)

Question:
Als ik trek heb dan helpt meditatie soms. Maar ik kan toch niet midden op mijn bureau gaan zitten mediteren?
Answer:
Nou nee, en dat is ook waarschijnlijk een beetje aan de late kant. Laat ik helder zijn – en ik heb daar ook al over geschreven in herkennen*– we doen er verstandig aan om beter te (h)erkennen wanneer we trek beginnen te krijgen. En onze lichamelijke reacties bij craving, die kunnen erbij helpen om te herkennen wat er gaande is op het gebied van onze verslaving.
Maar door dan dus vroeg genoeg héél bewust ‘tegengesteld’ te reageren op de effecten van craving, kan je die ‘craving’ soms beter opvangen. Het lijkt op die momenten alsof je wat wilskracht terug wint.


Anti-trek-ademen… Hoe doe je dat?

In het lijf zie je vaak (zeker niet altijd en zeker niet bij iedereen) het volgende gebeuren bij craving:

  • Onrustig ijsberen (eerder met plots scherpe richtingsveranderingen -hoekig- dan met rustiger ronde hoeken)
  • Vaker stoten en (bijna) ongelukjes
  • Onrust in het bovenlichaam.
  • Géén rotaties in de romp door strakke wervelkolom (waardoor iemand meer “als een blok” beweegt)
  • Onrust in de handen, armen (en soms ook in de voeten en de benen)
  • Hoofd vaak naar voren en meestal eerder gebogen richting grond
  • Strakke kaken en strakke persende mond (smalle lippen)
  • Iemand kijkt met een smalle focus (tunnelvisie)
  • Schouders hoog en smal
  • Hoog in de borst ademen (“kort” en met name in de borst vóór)
  • Het in- en uitademen duren even vaak lang
  • Géén adempauze
  • Mond-ademen met geluid: ofwel juist snuiven op de inademing in de neus, of kreunen op de uitademing in de keel
  • Strakke mond (met dunne lippen)
  • Zweten
  • Droge mond of juist “water in de mond”
  • òfwel ik ‘gebruik’, òf ik doe eigenlik niks.

Als je die herkent dan kan je even proberen om te “antitrek-ademen”: Dat doe je door even heel bewust het tegenovergestelde te doen van wat er automatisch gebeurt door trek.

Want juist omdat onze lichamelijke acties ook effect hebben op de manier waarop we denken is het verstandig om even héél bewust het tegenovergestelde te doen van wat er automatisch gebeurt door de craving.

Dit noem ik altijd ‘Antitrek-ademen’ (voor veel mensen werkt het om -nooit altijd voor iedereen-). Dingen die voor mensen werken dat zijn bijvoorbeeld:

  • Rustig en breed gaan zitten (of staan) -voel de werking van de zwaartekracht-
  • Maak je hals lang en zet je hoofd rechtop op je schouders
  • Naar de horizon voren kijkend (niet naar plafond en niet naar de grond)
  • Brede focus (breed blikveld, je kan ook rustig om je heen kijken)
  • Stretch even aandachtig de rotaties in jouw wervelkolom en hals (door met de kracht van je armen -één hand op de stoelleuning, de andere aan de buitenkant van de ongelijknamige knie even de rotatie te versterken.. ‘yoga-oefening’ en in de adempauze erna nog even iets verder te rekken)
  • Laat de schouders laag en los en breed hangen.
  • Leg de handen ontspannen in de schoot
  • Ontspan je kaken (ook door met het puntje van de tong op het tandvlees net achter de tanden naar voren/boven te duwen in de richting van het puntje van je neus)
  • Ontspan je lippen (door even bewust en “duckface” -fotomodel-hoofd- te maken en vervolgens te ontspannen)
  • Breed Laag-achter-ademen (voel de adembeweging in de onderrug tegen de rugleuning van de stoel, of je kunt ook even je handen in je rug leggen om die beweging daar goed te voelen)
  • Zeg hardop tegen jezelf: Nee, dat doe ik niet!
    Vervolgens:
  • Geluidloos ademen met de neus (als die open is)
  • Uitademen gemiddeld twee tot drie keer zo lang laten duren als de inademing (bijvoorbeeld door even een paar keer mee te tellen.. maar laat het vervolgens weer los want je jan niet voortdurend je adem sturen met je aandacht)
  • Er is een adempauze na uitademen (hoe kort of lang die duurt is minder belangrijk als dat je even voelt dat dat er kan zijn)
  • Als je dan vervolgens opstaat om weer dingen te gaan doen: beweeg dan rustig en met aandacht, zó rustig dat er geen (bijna) ongelukjes meer voorkomen (en dat is soms ècht wel wat trager dan je gewend bent..

Je kunt óók nog:

  • Bewust een glaasje koel water drinken
  • Je eigen onrust geur een beetje voor jezelf verzachten met een prettige deo met een fijn geurtje.
  • Doe IETS (kleins)… maar doe het met aandacht!

Ik zeg niet dat je hier altijd elke vorm van craving/trek mee op kan vangen… Maar ik zeg vooral dat je het opvangen van trek makkelijker kan maken. En ik zeg óók dat je aan deze oefening zo veel hebt als het aantal keren dat je het als oefening gedaan hebt.
Dus niet, dat je het heel vaak ‘geprobeerd’ hebt als je trek had. Nee, dat je het heel vaak geoefend hebt als je géén trek hebt.
Het is een oefening die die ook een mindset oefent, een controle mindset, een “ik heb duidelijk wat ik wil. Dit is mijn trek… en ik ben méér dan mijn trek

En laten we wel zijn, dit is geen langdurige oefening. Je kan makkelijk in zo’n 2 minuten klaar zijn. Wie kan me zeggen dat je die 120 seconden niet kon missen in dit etmaal… en moet je eens bedenken hoe veel tijd je wint als je dat zou tackelen, dat opvangen van craving /trek.

Veel plezier en ook sterkte daarbij…

Hans West

Integrative Addiction Coaching sinds 1996. Als je geen zin hebt om in de boeken terecht te komen als “verslaafde”, als je wilt dat ik langs kom bij jou i.p.v. je te moeten aanmelden bij instanties… Als je jouw leven zelf in de hand wilt gaan nemen.

(aanvullende theorieën te vinden op West-coaching.nl*)

Mijn vraag aan jou:

Als jij iets hebt gehad aan dit artikel, of jij weet iemand die hier iets aan zou kunnen hebben: gebruik dan de social media sharing-buttons hier beneden om het onder de aandacht van mensen te brengen die er óók iets aan zouden kunnen hebben.


Als je hierover meer wilt weten of als je het hier wat uitgebreidere over wilt hebben met me, laat het me even weten:

cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*

Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen


zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Advertenties

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.