Uitleg “Treksurfen”

Question:
Hans, ik hoorde over ‘treksurfen’ Wat is dat?
Answer:
Dat is een techniek om het gevoel van craving op te vangen


Uitleg “Treksurfen”

Als je last hebt van een biologische verslaving aan middelen (en of dat nou roken is, alcohol, coke of GHB of gedrags-verslavingen) dan weet je dat het soms hartstikke lastig is om niet te gebruiken. Het gevoel van “trek in” (ook wel genoemd “craving”) kan heel erg sterk voelen op een manier die niet-verslaafde mensen niet kunnen begrijpen. Belangrijk is dat je deze kant van jouw chronische ziekte serieus neemt.
Craving is een gevoel dat voor veel mensen bij verslaving hoort soms, dus daar kan je maar beter mee om leren gaan. Het is eigenlijk een goed teken. Vroeger was je al aan het gebruiken en nu gebruik je niet of minder of anders dan voorheen en nu voel je het gevoel dat je vroeger weg gebruikte. Dat is “trek”.
Je kan krampachtig proberen om het te voorkomen. Maar het is verstandiger om er mee om te leren gaan. En vooral om er tijdiger op reageren, namelijk voor dat het sterker wordt dan jouw wilskracht. Trek is een gevoel dat je kan leren uithouden. En daar gaat dit om.
Voor veel mensen komt en gaat het in de vorm van een golf met “een (reden voor het) begin en “een top en dan het uitklinken ervan” en je zult je waarschijnlijk meer ‘in control’ voelen als jij die golf een beetje hebt leren kennen bij jezelf.

Om dat gevoel op te vangen en misschien om te kijken waardoor dat gevoel eigenlijk ontstaat zodat je kunt kijken wat je wilt beslissen, daarvoor zijn er een paar stappen die je kunt zetten.


Stop en kijk om je heen

Het begint met jezelf even stop zetten. Het kan letterlijk uitmaken om zachtjes “stop!” te zeggen tegen jezelf. Sta dan even stil, of zit even stil zodat je de rust hebt om om je heen kijken met de vraag of er iets is in de buitenwereld waardoor je trek krijgt. Letterlijk met de vraag “Wat is er nu echt aan de hand in het hier-en-nu om jou heen?”

Is er op dat moment een ‘ding’ of ‘een situatie’ of direct een ‘drug’ (alcohol is ook een drug, ja) zichtbaar/ hoorbaar/ te ruiken waar jij trek door krijgt? Is er een film waarin gebruikt wordt, zijn er reclame borden? Komt er iemand door de voordeur waarvan je weet dat het altijd uitloopt op gebruik? Dat is belangrijk want de voorwaarde voor treksurfen is een veilige plek.

Dus stap één van ‘treksurfen is de vraag:

“Kan ik maar misschien beter zo snel mogelijk hier vertrekken of ben ik hier veilig?”


Stil staan bij het gevoel van trek zelf

Vervolgens is het handig om te kijken welk gevoel of behoefte er mogelijk onder het gevoel van craving zit. Is het echt alleen maar zin in gebruik door de verslaving?

Of zit er een andere behoefte (of een gevoel -emoties hebben ook altijd een behoefte in zich-) onder dat gevoel dat je altijd vorm gaf middels gebruik?


Wat zijn de consequenties van gebruik?

Dan is het vervolgens tijd om even over de consequenties na te denken van wèl gebruiken (begin bij de nadelen van gebruik en ga dàn pas naar de voordelen kijken -want als je dat andersom doet kom je vaak niet aan de nadelen toe-) beslis wat je met dat gevoel gaat doen (want het gaat niet ‘vanzelf’ weg).
Bedenk je ook wat je met dat gevoel van trek wilt doen: wat is de copingstrategie?
“Welke alternatieven zijn er voor gebruik of moet ik dit gevoel/deze behoefte meer gaan accepteren als gevoel zonder dat ik er iets mee ga doen?” en “Wat wat vind ik dat ik met dit gevoel zou kunnen gaan doen, nu ik aan het leren ben om niet ga gebruiken?”


Neem dan afscheid van het gebruik vandaag!

Als je besloten hebt dat je niet wilt gebruiken, neem afscheid van het gebruik vandaag (misschien hardop): “dit ga ik dus NIET doen!”
-Doe dan iets anders met het gevoel dat onder de trek zit (vaak kan je voelen dat de trek minder wordt doordat je iets anders aan het doen bent dat eerste gevoel)
-Of ga op een rustige plek zitten (of bij hyperactiviteit wandelen op een rustige plek: rustige lopen werkt bij ADHD vaak beter) terwijl je het gevoel laat gebeuren en accepteer actief dit gevoel, dat er nou eenmaal bij hoort (als je eenmaal een verslaving hebt dan zal je trek soms tegen komen, voorlopig). Onderzoek dan zo nieuwsgierig mogelijk de lichamelijke kant van het gevoel. Ga na waar er wat gebeurt in jouw lichaam door dat (emotionele of biologische?) gevoel.

“Waar voel ik het in mijn lichaam?”

Probeer voor je te zien hoe de golfvorm van deze trek van vandaag er uit ziet vanaf dit eerste moment -pak er eventueel een ruitjes-papiertje bij om het uit te tekenen-
Probeer dan op het ruitjespapier bij te houden hoe sterk die trek eigenlijk is. Geef het een cijfer van – tot 10 terwijl de tijd verder loopt.

Probeer niet om “strak” te blijven staan en je te ‘wapenen’ tegen de golf van deze trek. Nee, volg het gevoel van de trek zonder het gedrag te volgen. Voel hoe het voelt in je lichaam. Verzet je niet tegen het gevoel maar besluit voor jezelf dat je er niks meer doet!
Wat gebeurt er waar? Wat voor cijfer zou je aan je trek geven op een schaal van 0 tot 10? Terwijl je jezelf duidelijk voor ogen houdt: “dit is mijn gevoel in mijn lichaam -dat hoort bij mijn chronische aandoening-: wat ik met mijn gevoel doe, dat is mijn verantwoordelijkheid.”

“Wat gebeurt er met dat gevoel als ik er niks mee doe, en als ik er ook niks tegen doe… als ik gewoon niks anders doe dan kijken naar de plekken en de intensiteit van het gevoel in mijn lichaam. Want gevoelens hebben een start en een piek en een einde. Er kunnen rimpelingen zitten in de golf, het kan een hoge golf zijn of een lage, een korte of een lange. Er zullen vast ooit nog andere golven komen, daar gaan we ons ook niet tegen verzetten maar hoe verloopt deze ene golf hier-en-nu?”

Het doel is: feeling krijgen voor de golf van de ervaring van trek zonder je er tegen te verzetten maar ook zonder er achteraan te lopen en te doen wat het gevoel wil.


Hoe verloopt dat cijfer in de tijd?

Groeit het aanvankelijk nog even door? Wordt het even groter als je er aan denkt? Wordt het groter als je twijfelt over gebruik? Wat gebeurt er als je besluit dat je als een surfer bovenop de trek blijft staan en de golf volgt in plaats van het vechten met het gevoel.

Wat je vaak oefent daar wordt je beter in, dus waarschijnlijk heb je het gebruiken van het middel al wel en beetje ‘geoefend’ in jouw leven, dus ik raad je sterk aan om dit dagelijks even (max 5 minuten) te oefenen.

Wat je beter niet kunt doen:

1-Gelijk effect verwachten of effect verwachten door het alleen maar te bedenken zonder het te doen
2-Verwachten dat de trek vermindert terwijl je tegelijkertijd de kat op het spek bindt (soms kan je maar beter even vertrekken uit de situatie die je trek gaf)
3-Verwachten dat je dit kunt op lastige momenten zonder dat je dit regelmatig geoefend hebt.


Instructie om dit te oefenen

Sommige mensen ervaren meer controle in zit door zich heel erg te concentreren op het gevoel. De meeste mensen vinden het prettiger om een papiertje neer te leggen in de kamer waar ze af en toe bij terug komen.

Bedenk hoe de golf van het gevoel “craving” vaker door jouw lichaam is getrokken, waar ie begint, waar ie heengaat? Wat het verloop is. Wat is dat voor golf die je vaak voelt? Wat is de vorm ervan? Zwelt ie aan of komt ie stijl binnen? Begin jouw bij nul of bij 5 of begin jouw golf meestal pas bij 8 is het zo dat er misschien nog stappen vóór zitten die je niet gemerkt hebt? Kunnen mensen iets zeggen over de stijging, of juist over de daling. Wat maakt dat het daalt (voor iedereen verschillend), wat maakt dat ie stijgt? Wat veroorzaakt rimpelingen? Maakt het uit als je het niet alleen hebt gedaan maar er andere mensen bij hebt betrokken?
Probeer eens na te denken hoe deze gevoelsgolf vaak gaat bij jou: is dat een Blijf rechtop zitten en probeer te voelen en laat dan de vragen voorbij komen:

  • “wat is nou eigenlijk mijn gevoel, mijn behoefte op dit moment?”
  • “wat wat vind ik dat ik met dat gevoel of die behoefte zou kunnen gaan doen, nu ik aan het leren ben om niet ga gebruiken?”
  • “Welke alternatieven zijn er voor gebruik of moet ik dit gevoel/deze behoefte meer gaan accepteren als gevoel zonder dat ik er iets mee ga doen?”

Als je wel trek had: voel hoe je adem ook verandert door die beslissing dat je het gevoel uit gaat houden, voelen dat je er niet tegen gaat vechten maar dat je dat lastige gevoel kan accepteren, dat kan maken dat je adem ineens wèl rustiger kan worden.


Treksurfen samenvattend

Het gat er om dat je niet probeert om het niet te voelen.. Dat je niet probeert om jezelf er tegen te verzetten door je schrap te zetten tegen de golf maar dat je probeert op die golf te ‘surfen’. Je voelt ‘em en je weet dat ie voorbij gaat als je niet gebruikt.
Treksurfen gaat erover dat je dit gevoel verkiest uit te houden. Het is één van jouw gevoelens die er af-en-toe zal zijn. Het draait er om dat je jezelf niet tegen dat gevoel gaat verzetten, dan kan je leren om het los te laten dat je iets aan dat gevoel zou kunnen veranderen… en grappig genoeg -doordat je niet tegen het gevoel gaat knokken- is het dan niet minder maar wel beter uit te houden.

“Treksurfen” gaat erover dat je dit gevoel beslist uit te houden. Het is jouw gevoel dat er af-en-toe zal zijn.

Treksurfen is niet tegen de trek gaan vechten omdat het weg zou moeten zijn. Maar het is nou eenmaal een prijskaartje van je verleden… en je wilt dat prijskaartje niet groter maken door te gaan gebruiken, neem ik aan?

 

Hans West

Integrative Addiction Management (individuele en partner coaching) sinds 1996. Als je geen zin hebt om in de boeken terecht te komen als “verslaafde”, als je wilt dat ik langs kom bij jou i.p.v. je te moeten aanmelden bij instanties… Als je jouw leven zelf in de hand wilt gaan nemen.

(aanvullende theorieën te vinden op West-coaching.nl*)

Mijn vraag aan jou:

Als jij iets hebt gehad aan dit artikel, of jij weet iemand die hier iets aan zou kunnen hebben: gebruik dan de social media sharing-buttons hier beneden om het onder de aandacht van mensen te brengen die er óók iets aan zouden kunnen hebben.


Als je hierover meer wilt weten of als je het hier wat uitgebreidere over wilt hebben met me, laat het me even weten:

cupofteacupofcoffee

…als je eens (eventueel anoniem) wilt praten
bij een kopje thee of koffie?..
dat kan!*


Zelf aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik hier*

Of -als gezegd- drink eerst eens samen met Hans een kopje koffie* om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen


zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.