Waarom is “diep ademen” onzinnig èn zinnig bij paniek klachten?

Waarom is “diep ademen” onzinnig èn zinnig bij paniek klachten?

BE_Management DiafragmaVeel mensen zeggen dat zij verslaafd zijn maar eigenlijk valt dat behoorlijk mee. Ze hebben zichzelf alleen geleerd dat hun slaappillen of alcohol hun paniekaanval kan opvangen en zodoende hebben zij zichzelf afgeleerd om op andere manieren tot rust te komen.
Als er dus weer sprake is van van “dat opkruipende gevoel” dan lijkt er géén andere optie dan drinken (of slikken). Want dat gevoel wordt gewoon te groot om uit te houden. Dus je moet wel voor je gevoel. Het gevoel van de angst zelf -en al zeker van de angst voor de angst- bepaalt dan wat er moet gebeuren… er lijkt gewoon werkelijk geen andere optie!


“en dan moet je ademen met je buik”

En ieder boekje dat je pen slaat over dit onderwerp begint gelijk over “ademen met de buik”. Heel onhandig op zo’n moment want waarschijnlijk ben je al erg druk met je adem bezig en als je toch al sneller aan het ademen was en je gaat dan óók nog een keer dieper ademen, dan ben je al helemaal aan het hyperventileren.
Toch is het wel verstandig om je met rustig en diafragmaal ademen bezig te houden als je last hebt van angstproblemen of zo’n onbegrepen rotgevoel. Het is namelijk niet het “diepe ademen” op zichzelf dat de paniekaanval opvangt het is het kunnen(!) ademen tot diep in je ontspannen rug dat ervoor zorgt dat je minder en minder paniekaanvallen laat ontstaan!
Dat is ècht wat anders en dat vraagt soms echt wat tijd bij sommige van mijn klanten om die omschakeling te maken van “truukjes om ‘dat gevoel’ niet meer te voelen” naar “een manier van leven waardoor dat gevoel niet meer hoeft te ontstaan”.
Het is namelijk maar heel zelden zo dat je met “buikademen” een hyperventilatie-/paniekaanval zou moeten kunnen opvangen, het is juist een rustige “staat van zijn” die de hyperventilerend-paniekerige mindset voorkòmt. Ademoefening en vooral ademscholing helpen je wel heel goed om die te bewaren, als je genoeg geoefend hebt óók in lastige situaties.


“Ademen met de buik”

Er is nog een reden waarom dat “ademen met de buik” niet zo goed werkt…

het gáát helemaal niet om de buik!

Waar het met ‘buikademen’ om gaat is veel meer de beweging van het middenrif -een koepelspier boven de buik die de longen naar onderen toe opent, naar beneden, naar voor èn naar achter-. Het gáát helemaal niet om die buik. Die buik die golft min-of-meer een beetje toevallig mee met dat middenrif (professionele term: diafragma). Dus zo’n druk naar voren die geeft eerder

Bij een diafragmaal adempatroon beweegt het middenrif makkelijk naar beneden omdat de spieren in de buikwand onder de navel en de spieren in de onderrug -die vaak zo gespannen zijn als we onder tijdsdruk staan- zo kalm zijn dat het makkelijk is voor het middenrif om de buikinhoud opzij te bewegen in alle richtingen.

een verkramping in de rug dan de ontspanning die juist de beweging van het crurale deel (de achterkant) van het middenrif mogelijk maakt.
Daarbij gaat het dus al he-le-maal niet om het naar voren persen van je buik. Juist eerder een ontspanning in je onderrug en bekkenbodem maakt dat jet makkelijk wordt voor je middenrif om ruimte te maken voor je longen. Al die aandacht voor de voorkant die nog verder naar voren moet, die werkt dan alleen maar contra-productief!
Leren ademen met je rus is niet zo moeilijk maar je moet het wel goed aangeleerd krijgen en regelmatig


Ontspannen leven

Het zal duidelijk zijn dat oefeningen belangrijk zijn. Adem en ontspanning, het zijn dingen die je kan oefenen op de rustige momenten in het leven zodat je ze ook gaat kunnen op de moeilijke momenten van je leven. Het is dus belangrijk om ze te doen maar niet op de momenten dat het verkeerd gaat. Dan zijn er andere dignen belangrijk zoals het uitspreken van de emotie paniek, het spelen met de adempauze, schud-oefeningen, kennis en begrip van zaken, grenzen en grip op zaken en het uitspreken van onderliggende dingen belangrijk.
Dan merk je ineens dat er een heel palet van mogelijkheden is om met “dat gevoel” om te gaan. Maar ik hou van realiteit: ik beloof je géén quick fixes (die ken je al) maar er zijn wel èchte oplossingen.
Mocht je het hier eens over willen hebben of iets over wilt vragen, laat me dat even weten:


Aan de slag?: Praat eens met Hans .. *klik*
Of eerst eens een kopje koffie drinken om je te informeren?

• Zie FAQ’s •

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen email-adres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl


Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.