Wat moet je met terugkerende gevoelens als je (even) stopt? #verslaving

Wat moet je met terugkerende gevoelens als je (even) stopt?

praatmetHans-beach_ball_effectHet gebeurt mensen die regelmatig middelen gebruiken nogal eens dat er bepaalde gevoelens eigenlijk niet zo favoriet zijn en dat je dus ook met regelmaat jouw middelengebruik hebt benut om die gevoelens even niet te voelen. En omdat alles wat we vaak doen nou eenmaal de neiging krijgt om te automatiseren in ons brein, zie je dus vaak dat mensen al trek ontwikkelen als ze bepaalde niet-favoriete gevoelens krijgen. Dat kan boosheid, verdriet, schaamte, angst zijn… dat is voor iedereen verschillend.

Het lastige daarvan is dat je op een gegeven moment eigenlijk iedere keer dat gevoel weg-gebruikt (en middelen helpen daar soms ook goed voor, afhankelijk van de persoon zijn bepaalde middelen er echt heel goed in om iets aan specifieke gevoelens te doen: alcohol bij angst en schaamte-sociale angst-, cannabis bij boosheid, coke bij onzekerheid etc. etc.)
Je kunt je voorstellen dat je zo iedere keer dat gevoel wegdrukt en dat we dat wel eens vergelijken met een bal die je onder water duwt.

“out of sight, out of mind”

Dus als je stopt met gebruik…

Het zal door het plaatje dat ik koos al wel een beetje duidelijk worden wat er dus gebeurt als je stopt met gebruik… Dan kunnen dingen even heel fors om hoog komen. Om daar handig mee om te gaan is het verstandig om even drie fases te onderscheiden:

  • stuiter fase:
    Een gevoel dat je langere tijd hebt weggedrukt komt vaak overdreven hoog omhoog. Dat het zo hoog oploopt dat heeft niet zo veel te maken met wat er gebeurt is, en ook niet zoveel te maken met wat er gebeurt met dat gevoel in de toekomst…
    Je gevoelsleven vliegt even alle kanten op en al dat “stuiteren” heeft vooral te maken met het feit dat je ineens de enige (chemische) grip inlevert die je had op dat gevoel. Gevoelens worden groter: angst wordt soms even paniek, irritatie wordt boosheid… Gewoon een paar weken niet al te serieus nemen, je eigen gestuiter. Dat hoort nou eenmaal bij plotseling stoppen.
    Blijf doen wat je goed doet en in de toekomst wordt het echt anders.
  • grip willen:
    Vervolgens ben je een beetje als een waterpoloër die grip probeert te krijgen op die gladde bal door ‘m vast te willen pakken. Dan lijkt het er namelijk op alsof je de bal beter kan controleren. Vaak wil je ‘m toch ook eigenlijk wel weer helemaal onder water hebben omdat je dat nou eenmaal gewend was.
    Kijk in deze fase eens om je heen hoe andere mensen met dergelijke gevoelens omgaan. Kies voorbeelden voor jezelf en probeer die na te leven. Wegduwen middels gebruik is in ieder geval één van de betere manieren om niet met dat lastige gevoel om te leren gaan. Even(!) uitstellen of gericht(!) een plek geven werk vaak veel beter.
  • drijfbal:
    De fase waarin je er uiteindelijk leert werken met een gladde bal in het water. Een bal wil nou eenmaal met name zo onhanteerbaar hard naar boven als je hem eerst onder water duwde. Een bal glipt met name zo hard uit je handen als je harder probeert te knijpen.
    Misschien kan je jouw bal soms zelfs in situaties leren gebruiken om je drijvende te houden. Misschien kan je leren om ‘m mee te nemen soms -ook weer zoals een waterpoloër- de bal leren hanteren, terwijl je stevig door crawlt controleer je soepel, soms met je ene, soms met je andere arm de bal in het spel… Soms leer ook over te spelen naar een ander en samen verder te komen.

Waarschijnlijk wordt je in deze laatste fase pas echt duidelijker wat je er mee kan, met dat gevoel. Ga je pas echt snappen hoe het komt dat het voor jou in jouw leven een lastig gevoel is geworden.
Met name de eerste fase geeft vaak veel verwarring. Je hebt al snel het gevoel dat zo’n gevoel heel onbestuurbaar is maar als je gewoon je koers blijft vasthouden sta je er achteraf meestal van te kijken hoe snel je grip leert krijgen op lastige gevoelens waar je soms echt letterlijk al jaren mee hebt lopen knokken.

Misschien is het prettig om het daar eens over een kopje koffie over te hebben met iemand die daar al veel mee heeft gewerkt.
Misschien is het prettig om serieus ge gaan oefenen met die gevoelens, dan gaat het gewoon wat sneller. En het is net als fietsen: als je er net mee begint lijkt het langer te duren dan je van te voren dacht… Achteraf hoor je telkens van mensen dat het eigenlijk toch sneller ging dan dat zij dachten…

Dus als je het daar eens over wilt hebben maar een afspraak en praat eens met Hans *klik*

Gratis en zonder verplichtingen
zelfs geen emailadres als je niet wilt 🙂

PraatmetHans.nl

Last van verslaving? PraatmetHans .nl

Geef hier jouw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.